صفحه اصلی / میکسر و پاورمیکسر / معرفی ولوم های میکروفن روی میکسر

معرفی ولوم های میکروفن روی میکسر

معرفی ولوم های میکروفن روی میکسر

اجزای پری کامل:

در ردیف میکروفونی که به دستگاه وصل می کنید چندین ولوم وجود دارد که هر کدام کارایی خاص خود را دارند.

شما اوّلاً باید بدانید هر کدام چه تأثیری در صدا دارند و ثانیاً باید از استاندارهای هر یک آگاه باشید.

ولووها از این قرارند:

 

1. صدا: برای تنظیم حجم صدا و بلندی آن. این ولوم این امکان را برای شما مهیا می کند که صدای یکی از میکروفون ها را از دیگر میکروفون ها کمتر یا بیشتر کنید یا اینکه اصلاً صدایش را بکلی قطع کنید.

گاهی قطع بودن صدای دستگاه متوجّه این ولوم است.

معمولاً این ولوم را باید در حدّ وسط یا کمی بیشتر تنظیم کرد.

در میکسر ها این ولوم به جهت حساسیّتش به صورت کشویی قرار داده شده است تا تنظیم آن دقیق تر و در دسترس تر باشد.

توجّه داشته باشید که در میکسرهای استاندارد که ولوم آنها بر معیار دقیق دسیبل تنظیم شده است، شما حق ندارید برای کم کردن صدا آن را ناگهان نصف کنید! زیرا کم کردن این ولوم به اندازه پنجاه درصد به معنای افت نود درصدی صداست!

2. زیر و بم (bass-treable) این دو ولوم برای تنظیم دو رنج فرکانسی از صدا هستند.

باس برای کم یا زیاد کردن صدای بم و پری صدا است. با این ولوم می تواند صدا را حجیم کنید تا شیشه ها به لرزه بیفتند، یا اینکه صدا را تو خالی بکند.

ولوم تریبل برای تنظیم صداهای زیر و وضوح صداست. می توانید شفافیت صدا را با این ولوم کم یا زیاد کنید.

صدایی که باس و تریبل آن هر دو بسته باشد تنها یک صدای میانه (بدون حجم و بدون شفافیّت) خواهد بود.

ولوم باس برای تنظیم رنج فرکانسی حدود 80 هرتز است و ولوم تریبل برای تنظیم رنج فرکانسی حدود 12 هزار هرتز.

اگر هر یک از این دو ولوم کم باشد، خواننده خسته می شود و ممکن است گلوی او بگیرد. و اگر هر یک از این ولوم زیاد از حدّ باشد مایه اذیّت و سر درد مستمعین است.

کم بودن صدای زیر و بم صدایی خشک و دل نچسب به ارمغان می آورد و زیاد بودن این دو صدایی با کیفیّت اما خسته کننده!

اگر صدای تیز و نازک گوش شما را اذیت می کند ولوم تریبل را کم کنید و اگر صدای حجیم شیشه های شما را می لرزاند ولوم باس را کم کنید، اگر صدای شما تو دماغی است و در فضا ایجاد همهمه می کند، باز ولوم باس را کم کنید.

معمولاً در دستگاهها لازم است ولوم باس در حدّ وسط یا کمی کمتر باشد و ولوم زیر کمی بیشتر از حد وسط باشد. دستگاههای چنگ این ولومها را تنظیم کرده اند که در حد وسط بهترین صدا را ارائه دهند.

توجّه: گوش خراش بودن صدا ضرورتاً به معنای زیاد بودن ولوم زیر و بم نیست، بلکه ممکن است از مقوله دستوریشن باشد که بعدها توضیح آن خواهد آمد.

3. مید (midd): برخی از دستگاههای پیشرفته و عموم میکسرها علاوه بر رنج فرکانسی 80 هرتز (بم) و 12 کیلو هرتز (زیر) امکان تنظیم فرکانس متوسّط (حدود دو و نیم کیلو هرتز) را نیز به شما می دهند. هرگز کم کردن این ولوم به شما پیشنهاد نمی شود. اما زیاد کردن آن تا نزدیک سه چهارم، در برخی از دستگاهها پیشنهاد می شود و مایه شفافیّت و زنده شدن صداست، گرچه در برخی دستگاهها نیز مایه بوق شدن صداست.

برخی از میکسرها امکان تنظیم رنج فرکانس مید را به شما می دهند و در حقیقت مید در آنها فرکانسی متغیّر دارد. در این دستگاهها ولوم مید با یک ولوم فرکانس همراه است که کارایی این دو با هم به ثمر خواهد رسید. لازم است در این دستگاهها ابتدا شما فرکانس مورد نظر را با ولوم فرکانس تنظیم نموده سپس حجم آن فرکانس را با ولوم مید کم یا زیاد نمایید.

اگر از کارایی طوأم این دو ولوم سر در نمی آورید، حتماً هر دوی آنها را بر روی وسط ثابت قرار دهید.

بسیاری تصوّر می کنند که این دو ولوم هر یک، یک رنج فرکانسی مستقل است و ندانسته آنقدر با این دو ولوم ور می روند که آخر گیج می شوند و مجلس را خراب می کنند.

پیشنهاد ما به شما این است که لا أقل، نوشته های روی میکسر را خوب بخوانید و بفهمید، سپس با آنها بازی کنید…

4. اکو (echo) یا افکت (efx): ولوم اکو مقدار صدایی است که از این ردیف میکروفون به سمت افکتر ارسال می شود. شما می توانید حجم تکرار صدا را در هر یک از میکروفون ها تنظیم کنید، ولی توجّه داشته باشید که اگر صدای خیلی زیاد از این ردیف میکروفون به سمت اکو روانه بشود، ممکن است پردازنده اکو نتواند آن را تحمل کند و باعث بی کیفیت شدن اکو یا فرسوده شدن آن بشود. پس این ولوم را از نصف بیشتر نکنید.

5. :Aux ولوم Aux بخشی از صدای ردیف میکروفون را دریافت نموده و آن را به خروجی مجزا ارسال می کند، از خروجی Aux برای ضبط صدا یا ارتباط بین دو دستگاه استفاده می شود. دقّت کنید که بسته به تنظیم شما ممکن است صدای یک میکروفون به Aux وارد شود ولی از باندهای خروجی شنیده نشود! این طرفند برای ضبط صدای جمعیت مفید است.

توجّه کنید که aux ورودی  Aux in تنها امکان دریافت صدا را دارد و aux out (خروجی) تنها امکان ارائه صدا را دارد.

به این دو فیش صدای بیش از حدّ وارد نکنید.

6.گین (gain) در میکسرها در بالاترین بخش یک ردیف ورودی ولومی متمایز وجود دارد که گین نامیده می شود. شاید از کم و زیاد کردن این ولوم چیزی جز کم و زیاد شدن صدا (تا حدودی) احساس نکنید. اما وظیفه این ولوم در حقیقت تنظیم حساسیّت و گیرایی دستگاه است که در صدابرداری های حرفه ای با میکروفون های حرفه ای به کار می رود.

اگر میکروفون شما از خواننده فاصله دارد می توانید این ولوم را زیاد کنید و اگر فاصله میکروفون از دهان خواننده بسیار کم است، لازم است این ولوم را در حدّ وسط یا کمتر قرار دهید.

اگر این ولوم را زیاد کنید و در میکروفون فریاد بزنید، صدا شکست بر می دارد (دیستور پیدا می کند) و صدایی گوش خراش و خراب به نتیجه می رسد.

ترجیحاً این ولوم را دائماً در وسط قرار دهید.

7. بالانس یا pan: ولومی است که برای تقسیم صدا بین لاین چپ و راست به کار می آید. می توانید صدای یک ردیف از میکروفون را تنها به یک طرف باندهای خروجی بفرستید یا صدای یکی از میکروفون ها را در یکی از بلندگوها کم کنید.

این ولوم در اکثر میکسر ها و برخی از دستگاهها وجود دارد.

اما اشکالی که در اکثر میکسرها (یا همه آنها) وجود دارد و شما در تنظیم این ولوم باید به آن توجّه کنید، این است که این ولوم، تنها صدای اصلی را بین چپ و راست تقسیم می کند و صدای اکو همچنان به طور مساوی بین چپ و راست تقسیم شده است و با این ولوم تغییر نمی کند.

۸. برخی دستگاهها، مثل دستگاهی که عکس آن را دیدید، یک ولوم کامپریسور comp نیز دارند که برای محدود کردن صدای خروجی به کار می رود و البته کار با آن کمی مشکل است.

یک نکته: به رنگ ولومهای یک دستگاه توجّه داشته باشد. رنگ ولومها حساب شده است. گاهی همه ولومهای مربوط به افکت را مثلاً آبی قرار می دهند. گاهی همه ولومهای صدا را هم رنگ و مثلاً سفید قرار می دهند، گاهی همه ولومهای زیر و بم و مید را هم رنگ قرار می دهند، البته گاهی زیر و بم و مید را با رنگهای گرم و سرد یا تند و کم رنگ مشخص می کنند.

نکته دیگر: معمولاً ترتیب ولومها در دستگاهها اینگونه است: (از بالا به پایین) اکو، صدا، زیر، بم، بالانس

در میکسرها و دستگاههای شبه میکسر ترتیب ولومها اینگونه است: گین، زیر، مید، بم، آ یو ایکس، افکت، پن، صدا (کشویی)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.