صفحه اصلی / میکسر و پاورمیکسر / تست و راه اندازی یک میکسر ساده آنالوگ به همراه پاور

تست و راه اندازی یک میکسر ساده آنالوگ به همراه پاور

http://www.homestudioguru.com/wp-content/uploads/2009/10/xdesk_ssl.jpg

تست و راه اندازی یک میکسر ساده آنالوگ به همراه پاور

 قبل از هرکاری، باید مکانی که قرار است میکسر در آنجا قرار گیرد را مشخص کنید.

گرچه در هیئت‌ها ممکن است به علت کمبود فضا و یا نبود فضای مناسب مجبور باشید دستگاهتان را در جایی قرار دهید که شاید از نظر فنی صحیح نباشد، اما بهتر است تا حد امکان نکات زیر را در جانمایی میکسرتان در نظر بگیرید:

1- میکسر تا حد امکان به جایگاه مداح‌ها نزدیک باشد، تا صدابردار بتواند مداح را ببیند و اگر لازم بود بتواند از نظر مداح در مورد صدا مطلع شده و آن را اعمال کند. اگر به اندازه‌ی کافی نزدیک به مداحان نباشید، به سختی می‌توانید بفهمید که آیا مداح از صدا و افکتی که شما تنظیم کرده‌اید راضی هست یا نه.

2- اگر به هر دلیلی نتوانستید سیستم صوت را در مجلس قرار دهید، و یا سیستم صوت در جایی بود که شما صدایم منتشر شده از پشت و زیر باند و یا صدای منعکس شده از دیوار‌ها را می‌شنیدید، باید یک باند (تا حد امکان از همان مدلی که در مجلس استفاده شده است) برای خودتان به عنوان مانیتور صدا قرار دهید.

برخی از دوستان فکر میکنند هزینه‌ی اضافی و استفاده از مانیتورهای استودیویی و گران قیمت باعث بالا رفتن کیفیت صدای مجلس شود. اما استفاده از مانیتورهای حرفه‌ای و با کیفیت ممکن است باعث شود تا درک شما از صدای داخل مجلس همان صدایی نباشد که مستمعین می‌شنوند.

3- میکسر را به شکلی قرار دهید که فضای کافی برای قرار گرفتن کابل‌ها وجود داشته باشد. و دسترسی شما به فیدر‌ها و ولوم‌های میکسر راحت باشد.

پس از مشخص شدن مکان میز صدا تجهیزات را به شکل زیر به یکدیگر متصل نمایید:

1- دستگاه‌ها را مستقر کنید، چینش آنها را به شکلی تعیین کنید که دستگاه‌ها کاملا در جای خود ثابت باشند. 2- دستگاه‌هایی که حرارت زیاد تولید می‌کنند (مثل پاور‌ها)‌ نیاز به جریان هوا در اطراف خود دارند. بهتر است در اطراف این دستگاه‌ها مخصوصا در قسمت پشت دستگا‌ها کمی فضای خالی باشد.

3- ابتدا کابل‌های باندها را به پاور متصل کنید و سپس آن سوی کابل‌ها را به باندها اتصال دهید، تا اگر طول کابل بیش از حد نیاز بود، کلاف کابل نزدیک باند باشد. این کار باعث می‌شود تا در پشت دستگاه انباری از کابل‌های تو در تو ایجاد نشود.

4- از خروجی اصلی میکسر دو کابل را به پاور متصل کنید.

5- خروجی رکورد را به رکوردر اتصا دهید.

5- کابل میکروفون را به میکسر متصل نمایید.

6- مطمئن شوید که هر دو دستگاه خاموش هستند، اگر کابل ارث داشتید ابتدا آن را به خروجی ارث پاور متصل کرده و یک سر آن را به یک لوله‌ی آب متصل کنید.

7-سپس کابل برق پاور را به آن متصل کنید.

8- اگر کابل ارث ندارید، از یک فاز متر که امکان ولت سنجی نیز دارد استفاده کنید. بعد از اتصال کابل برق پاور، ولت سنج را به بدنه‌ی پاور اتصال دهید. سپس کابل برق پاور را از برق جدا کرده و جهت آن را در پریز برق عوض کنید. دوباره ولت سنج را به بدنه‌ی پاور اتصال دهید. روی هر حالتی که ولت سنج، ولتاژ کمتری را نشان میداد، کابل را به همان حالت به برق اتصال دهید.

9- مطمئن شوید همه‌ی ولوم‌های سطح صدا روی میکسر و پاور بسته است.

10- حالا نوبت روشن کردن است! ابتدا میکسر را روشن کنید و سپس پاور.

11- ولوم پاور‌ها را تا صفر دسی بل زیاد کنید.

12- ولوم اصلی میکسر را تا صفر زیاد کنید.

13- گین خطی که میکروفون به آن متصل است را حداکثر تا یک سوم بالا ببرید (میزان گین بستگی به نوع میکسر دارد)

14- همینطور که در میکروفون برای تست صحبت می‌کنید ولوم میکروفون را بالا ببرید.

اگر از باند صدایی پخش نشد طبق دستور زیر عمل کنید:

1- دکمه خاموش و یا روشن بودن میکروفون را چک کنید.

2- خاموش یا روشن بودن میکسر و پاور را چک کنید.

3- دکمه Mute روی خط ورودی میکسر را چک کنید (در برخی میکسرها برای هر خط یک دکمه‌ی ON و OFF وجود دارد) در میکسرهای دایناکورد چک کنید که دستگاه در حالت استندبای نباشد.

4- برای آنکه مطمئن شوید صدای شما به میکسر می‌رسد، دکمه PFL را روی خطی که میکروفون به آن متصل است فشار دهید سپس در میکروفون صحبت کنید، اگر میتر‌های نشان دهنده سطح صدا روشن شدند، معمول است صدا به میکسر میر‌سد، در غیر این صورت باید سلامت میکروفون و یا اتصالات و کابل میکروفون را چک کنید.

5- حالا دکمه‌ی PFL را خاموش کنید و مجدد تست کنید، اگر میترها روشن می‌شدند، مشخص است که صدا از میکسر برای پاور ارسال میشود اما اگر میترها روشن نمی‌شدند، یا ولوم اصلی میکسر بسته است و یا میکسر دچار مشکل شده است.

6- حالا نوبت تست پاور است. اگر مطمئن شدید صدا از میکسر برای پاور ارسال می‌گردد، میتر‌های روی پاور را چک کنید. اگر آنها نیز هنگام تست روشن می‌شدند، اشکال از باندها و یا اتصالات باندها می‌باشد. اما اگر روشن نمی‌شدند، ابتدا اتصال بین میکسر و پاور را تست کنید. اگر آنها هم سالم بودند، احتمال زیاد اشکال از پاور هست.

تذکر مهم: هنگامی که در حال تست کردن اتصالات و تجهیزات هستید، بعد از هر تست ولوم صدا را کم کنید، و مجدد تست را انجام دهید. زیرا اگر با چک کردن اتصالات، مدار برقرار شود و ولوم‌ها زیاد باشد، ممکن است به باندها و دستگاه آسیب برسد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.