بلاگ

آموزش ضبط صدا از خروجی AUX دایناکورد 2

آموزش ضبط صدا از خروجی AUX دایناکورد 2

برای رکورد صدای خام یا با افکت مستقل ، ازخروجی aux3 برای مداح و خروجی aux4 را هم برای ذاکر استفاده کنید.
سیم رابط را نسبت به نوع کارت صدا و یا رکوردر ولبتاب تهیه کنید.

بعد ازاتصال سیم رابط حالا از لاین میکروفون مداح ولوم aux3 را باز کنید و روی شماره 7 قراردهید البته درجه ولوم نسبت به گین ورودی میکروفون قابل تغییر است.

وبعد ولوم aux4 لاین میکروفون مداح را بطور کامل ببندید.
دوباره همین کار را برای لاین میکروفون دوم انجام دهید فقط شماره ولوم aux 3 را روی شماره 4 قرار دهید یعنی ولوم صدای ذاکر کمتر از ولوم صدای مداح باشد.

خب حالا اگر میکروفون جمعیت دارید گین ورودی میکروفون یا میکروفونهای جمعیت را کمتر کنید که حدودا روی شماره 10 باشد
البته نسبت به نوع گیرایی میکروفون ومکان قرار گیری گین قابل تغییر است .
بعد تنظیمات اکولایزر میکروفون سقفی را نسبت به نوع میکروفون و مکان نصب تنظیم کنید حالا ولوم aux 4 را باز کنید و روی شماره 6 قرار دهید که نسبت به گین ورودی هم قابل تغییر است.
و بعد ولوم aux 3 را بطور کامل ببندید همین کار را برای همه لاینهای دیگر میکروفونهای جمعیت انجام دهید .
بعد از تعیین ورودیها نوبت به خروجیها میرسد که فیدر یا همان ولوم کشویی aux3 می شود ولوم خروجی صدای مداح و ذاکر
بعد فیدر aux 4 هم می شود خروجی صدای جمعیت حالا اگر خواستید صدای خام رکورد کنید ولوم های افکت آکس ها را از بالای فیدر سبزرنگ افکت بطور کامل ببندید .
دقت داشته باشید که چون صدای مداح وذاکر باهم در یک لاین رکورد میشود حتما افکت صدای ذاکر را چند درجه باز کنید وگرنه میتونید به هر کدام از خروجیهای آکس ها افکت مستقل بدهید.
اگر میکروفون سقفی نداشتید میتوانید آکس ۳را برای مداح و آکس ۴ را برای ذاکر استفاده کنید.

بعد صدا را با نرم افزار مربوطه ادیت و افکت گذاری کنید .
برای سالنی نشدن صدا سعی کنید صدای مداح ۳ یا ۴ درجه از صدای ذاکر و جمعیت بیشتر باشد .
ومکان نصب میکروفون سقفی هم برای بهتر وباکیفیت تر شدن صدا تاثیر دارد.

0

تنظیمات افکت تاخیری مونو در دایناکورد 3

تنظیمات افکت تاخیری مونو در دایناکورد 3

تنظیمات افکت تاخیری مونو در دایناکورد 3

تنظیم افکت برای مداحی بستگی به نوع میکسر یا آمپلی فایری دارد که در اختیار اپراتور قرار دارد و افکت را باید نسبت به سبک جلسه تنظیم کرد ( مثلا افکت جلسات قرآن با افکت شور مداحی کاملا فرق میکند وهرکدام تنظیم و پارامترهای خودش را دارد ).

افکت استریو یا ( پینگ پونگی ) که اکثر هیئتها استفاده می کنند مزایا و معایب خودش را دارد که خیلی از اپراتورهای صدا با این نوع افکت دست وپنجه نرم می کنند و همچنین مداحان، برای تنظیم بهتر افکت استریو باید چیدن باند و اتصالات طبق اصول باشد و گرنه اون افکتی که مد نظر بود ارائه نمی شود یعنی باید باندها هم استریو نصب شده باشد.
حالا بعضی از جلسات نسبت به امکاناتی که دارند و نامناسب بودن مکان یا نوع سبک جلسه چیدمان باند اصولی انجام نمی شود برای اینجور مکانها نباید افکت استریو تنظیم کرد چون بغیر از اینکه افکت جالب و قابل قبول تنظیم نمی شود احتمال دارد مداح هم نتواند سبک شعرش را با این افکت اجرا کند.
پس چاره کار اینه که افکت مونو با تاخیر زیاد تنظیم شود که شبیه به تاخیرافکت استریو شود.
در میکسر دایناکورد درهرلاین میکروفون دوخط افکت تعبیه شده است بنام fx1 و fx2.
برای افکت مونو ، از لاین مداح fx1را روی شماره 6قرار دهید و fx2 راهم روی 4 قراربدید.
حالا ولوم کشویی سبز رنگ fx1 را روی مثبت۵ قرار دهید (البته نسبت به سبک شعر وگین ورودی لاین میکروفون قابل تغییر است).

وولوم کشویی سبز رنگ fx2 را هم روی صفر قرار دهید.
خب حالا از روی صفحه دیجیتال شماره هر دو افکت را روی 60 قرار دهید.
بعد داخل تنظیملت fx1 شوید و از پارامترهای موجود delay را انتخاب کرده و عدد آن را به 920 تغییر دهید (البته نسبت به سبک شعر و نوع استفاده قابل تغییر است) فیدبک را هم روی 30 تنظیم کنید.

حالا به منوی افکت fx2 بروید و delay آن را روی 465 و فیدبک را هم روی 40 درصد یا 38 درصد قرار دهید.
برای میکروفون دوم یا همان میکروفون ذاکر هم همین تنظیمات است فقط از لاین میکروفون دوم ولوم افکت fx2 را تا شماره 8 یا بیشتر باز کنید.
اگر مداح وسط شور خواندن شروع به ذکر گفتن کرد شما فقط ولوم کشویی سبز رنگ افکت fx1 را کم کنید و ولوم fx2 لاین مداح را زیاد کنید.

روشی که بالا گفته شد افکت استریو را بصورت مونو تنظیم کردیم و اگر بخواهیم فقط افکت مونو با تاخیر زیاد باشد از لاین مداح فقط fx1 راباز میکنیم وfx2 را میبندیم با همان تنظیمات قبلی .

نکته: افکت مونو اگر بیش از اندازه زیاد شود افکت اعمالی بر صدای اصلی غلبه میشود و کیفیت صدای اصلی از بین میرود و باعث شلوغی صدا و نامفهوم بودن صدا میشود سعی کنید به اندازه نرمال هر سبک شعر افکت را تنظیم کنید ومهم واولویت اول صدای اصلی مداح است نه افکت اعمالی.

0

تنظیمات پاورها

تنظیمات پاورها

پاورها انواع مختلفی دارند که هر کدام مزایا و معایبی دارند .
استفاده از پاور باید نسبت به نیاز اپراتور صداو باتوجه به قدرت خروجی آن و درنظر گرفتن اُهم باند مصرفی و اُهم هر خروجی پاور باشد.

پاورهای ساده فقط دوتا ورودی لفت و رایت با دوتا خروجی برای بلندگو دارند .
با توجه به نوع پاور مصرفی از کابل رابط استاندارد استفاده کنید.
پاورها دونوع ورودی دارند یا ورودی آنها TS است ویا XLR و یا هردو مورد .
بعضی از پاورها فقط ورودی دارند بعضی ها هم خروجی وورودی رو باهم دارند .
پاورهای حرفه ای هر کدام امکانات خاص خودشون را دارند که به چند مورد اشاره میکنیم:

1-ورودی لاین== input
2-خروجی لاین == out put

3-خروجی بلندگو(کانال ۱و۲)== channel1/2

4- دکمه سوئیچ استریو و مونو == Dual یاstereo
MONO یا PARALLEL

5- دکمه سوئیچ کلیپ لمیتر ==

CLIP LIMITER

6- دکمه سوئیچ ساب ووفر ==
SUB WOOFER
7- ولوم تعیین فرکانس ساب

8- پیچ اتصالات ارت (اتصال به زمین)

9- دکمه سوئیچ مود بریچ ==
MODE BRIDGED

10- دکمه سوئیچ لوکات ==
LPN یا LOCUT

1- ورودی لاین input برای اتصال صدای اصلی به پاور است یعنی باید از خروجی میکسر اصلی به ورودی متصل گردد حالا مهم نیست میکسر باشد یا پاور میکسر یا آمپلی فایر معمولی ، فقط دقت داشته باشید که حتما کابل رابط رادر میکسر اصلی به خروجی متصل کنید .
حالا نسبت به نوع خروجی و نوع استفاده از خروجی میتوانید به ورودی پاور لفت و رایت وصل کنید که اصول اتصال آن این است که خروجی لفت را به ورودی لفت وخروجی رایت را به ورودی رایت متصل کنید .

لفت و رایت همان چپ وراست یا کانال 1و 2 پاور است.

2- خروجی لاین output پاور کاربردش خروجی گرفتن برای پاورهای دیگر است و سری کردن دوتا پاور به هم بکار میرود .

3- خروجی های بلند گو یا کانال های 1و2 ویا بانام channel A/ B است که برای متصل کردن باندهای پسیو استفاده می شود .
حالا با توجه به نوع باند و اُهم باند مصرفی و قدرت پاور باید باندها به پاور متصل شود .
حتما در اتصال باندها دقت کامل را داشته باشید که بیش از حد از قدرت پاور باند متصل نکنید و اُهم باند مصرفی با پاور تنظیم باشد و اختلاف اُهم نداشته باشد.

مثلا اگر پاوری در 4اُهم هر خروجی آن 1000 وات است باید باند 4اُهم هزار وات بهش متصل گردد یا دوتا باند 8 اُهم 500 وات با هم موازی بشوند و به پاور متصل گردد.

قانون اُهم

سری کردن :

R1+R2+R3+…Rn=Rt کل
8+8+8+8=32♎️

موازی کردن :

اگر مقدار مقاومت یکی باشد میشود

❗️یک مقدار تقسیم بر تعداد
یعنی اگه 4 تا 8 اهم باشد میشود

8÷4= 2 ♎

و اگر در موازی مقدار مقاومت یکسان نباشد میشود

1/R1 + 1/R2 +…1/Rn= 1/Rt کل

/ = تقسیم
♎️= اهم واحد مقاومت

ادامه☝️☝️☝️
#تنظیمات_پاور
@sedayno_channel
#قسمت_دوم
4- اکثر پاورها دکمه سوئیچ انتخاب حالت ورودی صدا را دارا هستند که نام سوئیچ در خیلی از پاورها تفاوت دارد که بنام DUAL یا STEREO که برای انتخاب ورودی صدای استریو کاربرد دارد که وقتی فعال باشد ورودی باید استریو باشد یعنی دوتا کابل رابط باید به پاور متصل شود یکی برای کانال یک ورودی یا همان رایت و یکی دیگه هم کانال دو ورودی یا همان لفت پاور متصل باشد.

سوئیچ بعدی MONO یا PARALLEL است
وقتی دکمه روی این حالت باشد صدا مونو می شود در این حالت باید یک کابل به ورودی پاور متصل شود.
در این حالت دقت کامل داشته باشید که حتما کابل اتصال به پاور را به ورودی کانال یک یا همان A متصل گردد تا صدا به دو کانال هم ارسال شود اگر به ورودی B پاور وصل کنید و دکمه درحالت مونو باشد صدا به کانال A ارسال نمی شود (البته تعداد معدودی از پاورها این قابلیت رو دارند و احتمال برگشت صدا به دستگاه است).
نکته :
اگر دوتا ورودی به پاور متصل گردد و دکمه روی حالت mono باشد صدا مونو می شود ودر بعضی از پاورها صدا به دستگاه اصلی برگشت داده می شود و کنترل هردوتا ورودی پاور یکی می شود(یعنی اگر ولوم کنترل ورودی لفت با ولوم خروجی لفت باشد در حالت مونو با ولوم خروجی رایت هم همزمان کنترل می شود).

5-دکمه CLIP LIMITER اگر این سوئیچ فعال باشد کنترل لیمیتر پاور اتوماتیک می شود یعنی موقع لیمیت یا کلیپ شدن پاور اتوماتیک صدا کمتر می شود البته در بعضی از پاورها این سویئچ تعبیه شده ولی دراکثر پاور ها سیگنال لیمیتر و کلیپ با LED زرد رنگ وقرمز رنگ هشدار داده می شود دکمه فعال وغیر فعال وجود ندارد.
لیمیتر برای هشدار دادن به صدای بیش از حد مجاز است.

کلیپ هم برای هشدار خطر بیش از حد مجاز بودن صدا و قطع احتمالی صدا یا خاموش شدن پاور است.

6_7 – دکمه SUB WOOFER این سوئیچ در بعضی از پاورها تعبیه شده برای باندهای ساب استفاده می شود که برای بهینه سازی فرکانس های پایین است اگر فعال باشد میتوان با ولوم های تعیین فرکانس صدای ساب را بهینه کرد مثلا در چه فرکانسی صدا بم یا همان بیس داشته باشد یا در چه فرکانسی صدای بم حذف شود.

8- این پیچ برای اتصال سیم ارت به پاور است برای اتصال یک رشته سیم را به پیچ بدنه پاور متصل کنید و سر دیگر سیم را به زمین نمناک متصل کنید یا رشته سیم را به دور میخ بپیچانید و به زمین بکوبید درصورت میسرنبودن اتصال به زمین ،به لوله آب یا آهن پنجره بدون رنگ متصل کنید
از اتصال به لوله گاز خوداری کنید احتمال سوختن ویا مشکل دار شدن پاور زیاد است.

9- دکمه MODE BRIDGED
اگر این سوئیچ فعال باشد خروجی پاور درحالت بریچ قرار می گیرد در این صورت قدرت خروجی ها یکی می شود مثلا اگر خروجی هر لاین پاور در کمترین اُهم یعنی 2 اُهم 2000وات باشد در حالت بریچ می شود 4000 وات.
دربعضی از پاورها خروجی بریچ جدا تعبیه شده ولی اکثر پاور ها جدا نیست که در لاین A فعال می شود
البته درحالت بریج صدا ورودی باید مونو باشد و طریقه اتصال آن دو پین مثبت دو کانال خروجی پاور است که در حالت بریچ روی یک لاین با توان دو برابر خروجی می دهد .
نکته بسیار مهم:
مواردی که گفته شد برای آشنایی و اطلاع داشتن در حالت بریچ بود سعی کنید پاور را در حالت بریچ قرار ندهید و استفاده نکنید چون اطلاع دقیق نداشتن و حرفه ای نبودن برای استفاده در حالت بریچ عواقب ناگواری دارد مثلا احتمال سوختن یا آتیش گرفتن پاور وجود دارد یا احتمال سوختن باند مصرفی دارد.

10- دکمه LPN یا LOCUT
این سوئیچ برای حذف فرکانس پایین یاهمان صدای بم در محدوده فرکانس خاص می باشد ای سوئچ محدوده فرکانسش در پاور ها متفاوت است مثلا در بعضی از پاورها فرکانس پایین 30 kh کیلوهرتز یا 80 کیلوهرتز را حذف میکند که معمولا پشت پاورها این اطلاعات درج شده است.

0

خروجی مستر بی دایناکورد 3

خروجی مستر بی دایناکورد 3

خروجی مستر بی دایناکورد 3

MASTER B OUTPUTS L/R
این خروجی مثل خروجی مسترA است ولی با این تفاوت که از نوع TS است و اکولایزر گرافیکی روی مسترB تاثیر ندارد مگر این که دکمه PRE/POST را که کنار ولوم مسترB است روشن شود. هنگامی که این دکمه روشن باشد مسترB با فیدرمسترA کنترل می شود یعنی تا فیدر مستر اصلی باز نباشد صدا به مستر بی ارسال نمی شود. این خروجی ها با ولوم قرمز رنگ مسترB کنترل می شود. دکمه STEREO/MONO هم برای استریو ومونو کردن خروجی مسترB است .اگر این دکمه پایین باشد خروجی مونو می شود واگر بالا باشد خروجی استریو است.

0

اتصال باند به پاور یا پاور میکسر

اتصال باند به پاور یا پاور میکسر

اتصال باند به پاور یا پاور میکسر

قبل از اتصال باید وات مداوم باند و پیک خروجی و اُهم باند را باید در نظر گرفت
وات مداوم = همان وات واقعی باند است
پیک خروجی = حداکثر توان لحظه ای که یک باند میتواند تحمل کند است که اکثراً پشت باند ها ثبت شده است مثلا :

8 ohm/ 500 watts
peak / 2000 w

حالا نسبت به توان خروجی هر لاین پاور میکسر یا پاور باید باند ها را متصل کنید
مثلا اگر پاور مصرفی توان خروجی هرلاین در 4اُهم 1000 وات و باند مصرفی در 8اُهم 500 وات است
متوانید دوتا باند 8 اُهم را باهم موازی کنید و به یک لاین پاور متصل کنید
وقتی اُهم یکی باشد و باند ها باهم موازی شوند اُهم آنها باهم تقسیم می شود یعنی اگر 2 تا باند 8 اهم داشته باشید وبصورت موازی به هم متصل باشند می شود 4 اُهم همانند مثال زیر:
8 ÷ 2 = 4 ♎️
روش دیگر برای محاسبه اُهم این است که حاصل ضرب تقسیم بر حاصل جمع آن همانند مثال زیر :

8 × 8=64♎️
8+8=16♎️
64÷16=4 ♎️
@sedayno_channel
یعنی یک مقدار مقاومت(اُهم) تقسیم بر تعداد که روش اول برای محاسبه بهتر واصولی تر است
@sedayno_channel
ولی اگر مقدارمقاومت یکسان نباشد یعنی باند ها سری شده باشند مقدار مقاومت به اضافه تعداد می شود همانند مثال زیر :

8+8+8+8 = 32♎️

هر چقدر مقدار مقاومت (اُهم ) پایین باشد قدرت بالا میرود و بلعکس…
برای درک بهتر مطلب یک مثال ساده تر میزنم.
فرض کنیم دستگاه پاور میکسر دایناکورد مدل 1000 داریم و چهارتا باند توریکس 500وات ،

با درنظر گرفتن خروجی پاور دستگاه که هر لاین آن در 4اُهم 1000 وات است و باند ها هم در 8 اُهم 500 وات هستند
حالا دوتا باند را به هم متصل کنید یعنی سیم رابط را از پشت باند اولی به پشت باند دومی وصل کنید و دوباره با سیم رابط دیگه از پشت باند اولی به یکی از لاین های دستگاه متصل کنید .
دوتا باند دیگر رو هم به همین طریق متصل کنید.
دراینجا دوتا باند هایی که به هم متصل کردیم قدرت آنها 1000 وات در 4 اُهم شد که مطابق قدرت و اُهم دستگاه مصرفی است
(☝️مثالی که زده شد فقط برای آشنایی با نوع اتصال باند و برای درک بهتر عزیزانی که تازه پابه عرصه صدا گذاشتن بود واینکه بیشتر سوالات در مورد دایناکورد است )

سوالی هم که کاربران داشتند این بود که اگر بیش از حد توان دستگاه باند متصل کنیم چه اتفاقی می افتد آیا کیفیت تغییر میکند؟
همینطور که بالا توضیح داده شد سعی کنید اندازه حد توان دستگاه یا پاور ، باند متصل کنید تا صدای مطلوب و قابل قبولی داشته باشید .
حالا اگر به هر دلیلی مجبور به استفاده بیش از حد توان پاور شدید باید حداکثر 200 وات زیادتر از پاور مصرفی استفاده کنید بیشتر از حد توان به پاور دستگاه فشار می آورد و در نتیجه هم از قدرت صدا کاسته می شود و هم خطر آسیب رساندن به پاور دستگاه زیاد است .
در صورت استفاده بیش از حد از توان پاور کیفیت فقط تو اوج صدا کم می شود وتوان مدام باند مصرفی را نمیتوان استفاده کرد و صدای مطلوب و قابل قبولی نخواهید داشت.

0

استفاده دیجیتال ساینیج در موزه ها

دیجیتال ساینیج در موزه ها

استفاده دیجیتال ساینیج در موزه ها

در بیشتر موزه ها، قسمت اطلاعات در جایی نزدیک به آثار تاریخی می باشد و یا توسط یک یا چند شخص حقیقی اطلاعات مربوط به هر قسمت و یا هر اثر به بازدیدکنندگان منتقل می شود. تکنولوژی دیجیتال ساینیج در موزه ها می تواند بسیار مفید واقع شود. بارگذاری اطلاعات بر روی مانیتورهای دیجیتال تعاملی و همچنین به اشتراک گذاشتن اطلاعات و پرسش و پاسخ به موقع می تواند از ازدحام و شلوغی بیش از حد در موزه و ایجاد مزاحمت و سر و صدا نیز کاسته می شود.

و همچنین در جهت یابی و تعیین مسیر نیز میتوان از دیجیتال ساینیج استفاده کرد زیرا مسیریابی از ویژگی های محبوب بسیاری از برنامه های دیجیتال ساینیج است به ویژه در موسسات بزرگ مانند دانشگاه ها ، مراکز پزشکی و اماکنی فرهنگی و موزه ها که جنبه توریستی و گردشگری دارند. وسعت موزه ها معمولا گسترده می باشند و قسمت های مختلف مانند بخش عکس ها و تابلوهای تاریخی، بخش فضای داخلی یک بنا، بخش فضای خارجی یک بنا و… که از هم تفکیک شده است. یک نقشه دیجیتال که به وسیله مانیتورهای دیجیتال ساینیج در فواصل مشخص در موزه های بزرگ، نمایش داده می شود، می تواند راهنمای افراد در این محیط فرهنگی باشد.

دیجیتال ساینیج در موزه ها
دیجیتال ساینیج در موزه

تمام اطلاعات مربوط به موزه می تواند از طریق ایمیل و یا خبرنامه فرستاده شود و بر روی صفحه نمایش دیجیتال ساینیج در موزه به اشتراک گذاشته شود. تشکیل گروه های سیاسی اجتماعی، خرید و فروش آثار قابل فروش و صنایع دستی ، نقد و بررسی کتاب های تاریخی، قرائت تاریخچه آن مکان و عصر مربوط به آن توسط نویسندگان می تواند از طریق مانیتورهای دیجیتال ساینیج در هر زمانی به روز رسانی و یا لغو شود و به علت داشتن قابلیت زمانبندی در این سیستم میتوان رویدادها را در زمان واقعی خود زمانبندی کرد.

بسیاری از موزه ها جز موسسات بودجه بسیار محدود هستند. بازگشت سرمایه و رسیدن به سود در دیجیتال ساینیج، یک پاداش بزرگ برای این نوع موسسات می باشد. استفاده از سخت افزار دیجیتال ساینیج برای کاربران آسان می باشد و نیازمند آموزش مختصر و محدودی است. همچنین هر کارمند می تواند برای مدیریت پیام های به اشتراک گذاشته شده در دیجیتال ساینیج ، اعمال تغییر سریع در محتوای مانیتورها و… آموزش داده شود. به وسیله دیجیتال ساینیج، هزینه های اضافی و گزاف چاپ و تبلیغات و استخدام پرسنل به مقدار قابل توجهی کاهش می یابد و به این شیوه در هزینه ها صرفه جویی می شود.

0

بخش های موثر دیجیتال ساینیج

دیجیتال ساینیج

بخش های موثر دیجیتال ساینیج

نرم افزار : software

دو بخش اصلی نرم افزار محتویات دیجیتال ساین ایج و نمایشگرها را می سازند: یکی محتویات ارائه شده روی صفحه نمایش است که روی نمایشگر ظاهر می شود و دیگری برنامه نرم افزار است که مجوز اجرای محتویات را صادر می کند.

محتویات روی نمایشگر : content on screen

محتویاتی که توسط دیجیتال ساین ایج ارائه می شود در نتیجه سالها تلاش برای گسترش آن بدست آمده. این محتویات در حال حاضر در بخش های مختلف از نمایشگرهای مشابه به نمایش گذاشته می شود.
این محتویات می تواند شامل داده های متحرک در بخش تحقانی نمایشگر باشد، و یا به صورت یک لوگو در گوشه نمایشگر همچنین می تواند یک کلیپ انیمشن در گوشه دیگر صفحه نمایش باشد، یا یک عکس در گوشه سمت راست و بالای صفحه و یا حتی یک ویدئوی زنده در بخش دیگری از نمایشگر. نکته حائز اهمیت این است که تمام این مطالب می تواند به صورت همزمان پخش شود به علاوه با استفاده از برنامه ای خاص که روی مدیاپلیر، سرور و یا pc خاصی نصب شده باشد، هر کدام از این بخش ها می تواند مبدل به پخش دیگری شوند.

سیستم کنترل نرم افزار soft ware control system :

نرم افزارهای دیگری در سیستم دیجیتال ساین ایج، سیستم کنترل نرم افزار است برخی آنرا “میان افزار” می نامند.
این نرم افزار ساختارهایی را که محتویات را نشان می دهند، شکل می بخشد. برنامه های سیستم کنترل نرم افزار بسیار مهم هستند زیرا بدون آنها نمایش مضامین روی صفحه امکان پذیر نیست.
یکی از کلیدهای اصلی برای ساختن این بخش آن چیزی است که مورد استفاده عامل است.
(مثلا لانکیس، مایکروسافت و اپل) هر کدام از آنها مزایا و معایب خودشان را دارند. آن چه که مورد استفاده قرار می گیرد به میزان بسیار زیادی بستگی به کاربرد و ویژگی هایی دارد که برای کاربران مهم است.
در شرایط دشوار، ویندوز از همه چیز بهتر عمل می کند زیرا قالب فایل (file format) را ساپورت می کند.
Linux بخاطر خدمات رایگانش معروف است و Apple بخاطر توانایی اش در برکار گیری گرافیک شناخته شده است.

سخت افزار:Hard ware

بخش های مختلف سخت افزار که دیجیتال ساین ایج یا زیر ساخت نمایشگرهای دیجیتال را به وجود می آورند همه جا وجود دارند از پنج_ شش تا گرفته تا دوازده عدد یکی از سخت افزارهای مهم مانیتور یا تابلوهایی با صفحات ملت (تخت) هستند، که پیام ها را برای مخاطبان به نمایش می گذارند. سیم های این ارتباط را با ملزومات الکترونیکی جعبه set-up و مدم (modem) برقرار می کنند که ارتباط برقرار می سازد.
در ایجاد این زیر ساخت یک لپ تاپ pc سخت افزارهایی هستند که ارتباطات در آنجا خلق می شوند، ذخیره می شوند و در نهایت انتقال می یابند. فایل های صوتی، تصویری، پاورپوینت، داده، انیمشن و گرافیکی سایر چیزهایی هستند که ذخیره شده و سپس از pc به نمایشگر منتقل شده و یا در سیستم های پیچیده تر یک مدیا پلیر یا سرور، این ساختارویژه را ارائه می دهد.

نصب: Installation

نصب نمایشگرهای دیجیتالی شامل تطبق مولفه های سخت افزار با محل انتخاب شده برای نصب دیجیتال ساین ایج است یعنی جایی که قرار است نمایشگر نصب شود. بنابراین نصاب (نصب کننده) باید کاملا مجهز باشد و ابزار مورد نیاز برای نصب را داشته باشد و در ضمن اطلاعات لازم را برای نصب دارا باشد تا بتواند نمایشگر را درست نصب کند به گونه ای که برای مخاطب جذاب باشد. توجه به این نکته که آیا نصاب حرفه ای و کارکشته بوده یا خیر نیز بسیار حائزه اهمیت است.
وقتی نمایشگر به درستی نصب شد، نوبت به سیم کشی می رسد. سیم کشی ای که سرور و سایز سخت افزارها را به هم متصل می کند و سپس محتویات را به نمایشگر منتقل می کند. کابل های هم مرکز و اترنت (Ethernet / نوعی سیستم شبکه که امکان محل اطلاعات سمعی و بصیری را همانند داده کامپوتری فراهم می آورد) دو وسیله ای هستند که معمولا برای سیم کشی دیجیتال ساین ایج مورد استفاده قرار می گیرند. اگر سیستم بدون سیم نصب شود لازم است آنتی جداگانه نزدیک نمایشگر نصب شود تا سیگنال ها را دریافت کند. به علاوه برای سرور، مدیا پلیر و pc کد مفاهیم را مدیریت می کنند باید جایگاهی خاص در نظر گرفته شود.
نصابان دیجیتال ساین ایج لازم است که علاوه برنصب صحیح آن به مسائلی مانند امنیت و حفاظت از آن نیز دقت کنند.
برای بهینه سازی توانایی سیستم، مانیتور ها باید به روشی استاندارد خریداری و نصب شوند. گسترش منطقی سخت افزار و طرح جایگزینی هر دو مثال هایی هستند که کارایی و ارزش دیجیال ساین ایج را نزد سرمایه گذاران، شرکتهای کنترل کنند و اپراتورهای شبکه بالا می برند.

تعمیر و نگهداری: Maintanance

پس از آنکه سخت افزار دیجیتال ساین ایج به درستی توسط نصابی ماهر نصب شده، نوبت به حفظ و نگهداری آن به عنوان یک سرمایه می رسد. وقتی برای گسترش دیجیتال ساین ایج بودجه ای در نظر گرفته می شود ، بودجه این بخش نیز نباید از قلم بیفتد .
نگهداری از سیستم های بزرگتر نه تنها مهم، بلکه ضروری است.
خیلی از شبکه های بزرگتر و اپراتورهای سیستم از مشتریان می خواهند که دیجیتال ساین را گارانتی کنند همچنین خدمات پس از فروش روز به روز بیشتر می شوند. به علاوه، کارکنان واحد تعمیر و نگهداری سیستم های بزرگتر به صورت تمام وقت یا پاره وقت کار می کنند و وظیفه آنها رفع نقض و نگهداری سیستم دیجیتال ساین ایج است.
این کارکنان همچنین می توانند به نیروهای جدید آموزش دهند. جلوگیری از استفاده غیر قانونی و یا کشف رمز سیستم نیز بخش مهمی از این پروژه است. کارکنان واحد تعمیر و نگهداری باید مراقبت این بخش نیز باشند و با درایت از آن حفاظت کنند.

اشخاص مهم: key players

عده ای اشخاص مهم دیجیتال ساین ایج را ساپورت می کنند. نمایشگرهای امروزی در سطح جهان متشکل از 3 گروه اند.
گروه اول مخاطبان هستند که دراین کتاب از آنها به عنوان “شرکا” نام برده شده است شرکا کسانی هستند که منافعی خاص را دنبال می کنند و در سود و زیان شریک اند مانند مالکان، نصابان و توزیع کنندگان مضامین. گروه سوم سرمایه گذاران هستند.

مخاطبان: Audience

هر کاری که شخصی به عنوان یک شریک در دنیای دیجیتال ساین ایج انجام دهد به این سوال ختم می شود “این کار در ذهن مخاطب به چه معناست ؟” در اصل مخاطبان موتور این وسیله نقلیه اند. برای اینکه این نکته را همیشه به یادداشته باشید باید از یکی از اشتباهات متعارف در گسترش دیجیتال ساین ایج اجتناب کنید.
تعداد مخاطبان، سن، جنسیت، قومیت، نژاد، علائق، میزان در آمد و توانایی های آنها (چه از نظر جسمی چه روحی) موضوعات مختلفی هستند یک مخاطب ماهر باید بداند. در واقع تعداد داده هایی که این روزها جمع آوری شده چشمگیر است.
وقتی فردی یا گروهی در محلی درست جلوی دیجیتال ساین قرار می گیرند در واقع مانعی را به وجود می آورند که باعث می شود مضامین روی صفحه نمایش دیده نشود و مثلا در یک مرکز خرید ممکن است مضامینی که صبح روی نمایش گر قرار می گیرد برای مخاطبین بعد از ظهر جذاب نباشد.
با دانستن موقعیت مکانی مخاطبان، بهتر می توان مضامین را مشخص کرد. بنابراین مضامینی که برای مخاطبین new orlean )شهری در آمریکا) در فصل تابستان ارائه می شود کاملا متفاوت با آن مضامینی است که برای مخاطبان لنگرگاه Jc penny در فصل زمستان پخش می شود. اولی پیراهن و شلوارک های مخصوص هاوایی را تبلیغ می کند و هرمی ماشین برف روب را.
کاری که برای تطبیق یا تغییر این محرک ها باید انجام داد، بلیط دیگری برای ورود به جاده موفقیت در دیجیتال ساین ایج است . بنابراین خیلی طبیعی است که مضامینی که در یک فروشگاه ورزشی مبنی بر دویدن روی تردمیل (Toeadmills)ارائه می شود با ماضامینی که در یک سوپر مارکت ارائه می شود خیلی خیلی متفاوت باشد.
خلاصه اینکه لازمه انجام کاری که منجر به واکنش مطلوب مخاطب شود و ارائه مضامین دیجیتالی به او، این است که مخاطب را به خوبی بشناسیم که این کار خیلی راحت است.

شرکا: Stakeho lders

گروه اصلی این شرایط به طور خلاصه شامل: صاحبان جایگاه، صاحبان شبکه یا اپراتورهای شبکه، تولید کنندگان نرم افزار، نصابان و کارکنان واحد تعمیر و سرمایه گذاران شایان ذکر است که خیلی از این شرکا مثل تجار با هم وجه اشتراک زیادی دارند و همین مسئله گاهی باعث مناقشه میان آنها می گردد.

صاحبان جایگاه: location owners

صاحبان جایگاه کسانی هستند که مالکان مراکز خرید یا فروشگاهها و یا سایر مکان های عمومی و محلی اند یعنی جاهایی که نمایشگرها و یا شبکه ها نصب می شود. صاحبان جایگاه همواره دستی بر سیستم دیجیتال ساین ایج دارند. اگرچه که اغلب مالکان ترجیح می دهند یک گوشه بنشیند و بگذارند اپراتورهای شبکه یا اجاره کنندگان سیستم را راه اندازی کنند. دادوستد به شکل تبلیغ برای تبلیغ فرم دیگری از ترقی و پیشرفت در زمینه گسترش دیجیتال ساین ایج است.
صاحبان جایگاه شامل کمپانی های سازنده بیل برد، کیوسک، خرده فروشی ها، مراکز خرید، استدیوم ها، میادین مسابقه، رستوران ها، کارخانه، مراکز درمانی، کلیساها، مراکز حمل و نقل می شوند. از جمله مراکز حمل و نقل می توان از قطار، ایستگاه اتوبوس، فرودگاه ، داخل تاکسی ها، پمپ بنزین ها و مراکز تفریحی نام برد.

اپراتورهای شبکه:network operators

از نام اش پیداست اپراتور شبکه کسی است که شبکه را راه می ندازد . تنوع آنها زیاد است و به خیلی موارد مثل صاحبان جایگاه، بزرگی آن جایگاه، میزان سرمایه گذاری روی سیستم دیجیتال ساین ایج و این که اپراتورها چقدر می توانند کارایی داشته باشند، وابسته اند.
تولید کنندگان سخت افزار و نرم افزار: hardware and software providers
تولید کنندگان سخت افزار و نرم افزار شامل بسیاری از شرکا هستند .تولید کنندگان تابلوهای فلت CE، نقش بسیار مهمی را در میان شرکا بازی می کنند و سالانه صدها میلیون دلار از فروش نمایشگرها بدست آوردند.
در بخش نرم افزار شرکت ها مدیریت برنامه نرم افزاری را بر عهده می گیرند و سیستم ها ترکیبی از برنامه های ویدئویی، گرافیک و سایر موارد دیگر هستند.

توزیع کنندگان : Distributors

توزیع کنندگان مضامین و محتویات دربرگیرنده سیستم تحویل دستی (delivery-hand)است. اما از آنجایی که این سیستم منسوخ است، محتویات به ناچار از طریق سرویس های اینترنتی، کابل، ماهواره های الکترونیکی، اپراتور بی سیم و … منتقل می شود.
نصب و نگهداری: Installation and Maintance
پیمان کاران سیستم، تولید کنندگان تجهیزات، متخصصان صوتی_ تصویری ، ایجاد کنندگان سیستم و کسانی که دیجیتال ساین ایج را نصب و نگهداری می کنند در میان شرکا به “نصابان و نگهدارندگان” معروف اند.

سرمایه گذاران: Investors

سرمایه گذاران دو دسته اند، دسته اول کسانی هستند که بخشی از سیستم دیجیتال ساین ایج اند و دسته دوم کسانی که هیچ نقشی در آن ندارند. ولی بیشتر سرمایه گذاران جز آن دسته اند که در بهره برداری روزانه آن دخیل اند. به علاوه، اخیرا بانک ها و سرمایه گذاران بزرگ که دنبال فرصتهای سرمایه گذازی ناب می گردند، دیجیتال ساین ایج را گزینه های جذاب می دانند. در عین حال، آینده دیجیتال ساین ایج با مشارکت این دو دسته سرمایه گذاران درخشان می شود.

روند و مسیر حرکت Trends :

مسیر حرکت بخش مهم و جذابی از دیجیتال ساین ایج است زیرا آینده آنرا تعیین می کند. گوئی مسیرهای مهم و برتر دیجیتال ساین ایج این روزها به سرعت پیموده شده و از آن به عنوان کاربرد تکنولژی یاد می شود. علاوه بر آن استدلال منطقی در این ایده را به ذهن می آورد که در متن زندگی دیجیتال ساین ایج از طفولیت و نوبادگی به مرحله بلوغ رسیده.
20 کلید طلائی در پیموندن این مسیر حرکت در زیر ذکر شده. که در توسعه و پیشرفت دیجیتال ساین ایج نقش بسیار موثری دارند.
• سیستم دیجیتال ساین ایج پر کاربرد دارد به هدف افزایش ارتباطات نزدیک می شود (ارتباطاتی مانند روابط میان خرده فروشان و مشتریان) و در ضمن هدف دیگر خود را که افزایش اتحاد در ارتباطات است دنبال می کند (مثل ارتباط میان کار فرما و کارمند)
• دیجیتال ساین ایج شروع به نمایش پیشرفت هایش از روز نخست تا کنون کرده است بخصوص در زمینه های خلاقیت، ذخیره سازی، مدیریت، ارتباطات، فراهم کردن رسانه و اطلاعات دیجیتال ساین ایج از نظر موقعیت بهتر از ساین ایج های کاغذی است که همین ویژگی به ارزش آن می افزاید و از ارزش ساین های کاغذی می کاهد.
• تکنولژی ارتباطات بی سیم به سرعت روی صنعت دیجیتال ساین ایج تاثیر گذاشت و همین امر باعث شد که فروشندگان دیجیتال ساین ایج گزینه استفاده از مدل ارتباطی بی سیم با سیم (با هردوی آنها) را انتخاب کنند.
• بیشتر تبلیغ کنندگان و خرده فروشان دارند جایی برای دیجیتال ساین ایج در میان برنامه های تبلیغاتی خود پیدا می کنند زیرا چشمه تبلیغات سنتی دارد کم کم خشک می شود.
• شرکت های تبلیغاتی، مشتریان آنها و بسیاری از موسسات تجاری دارند تبلیغات خود را از حالت سنتی و بازاریابی به شکل دیگری مانند دیجیتال ساین ایج سوق می دهند.
• خرده فروشان و صاحبان جایگاه دارند مالکیت شبکه دیجتال ساین ایج خود را بر عهده می گیرند.
• از آنجایی که خرده فروشان دوست دارند محصولات و خدماتشان متمایز باشد، با دیجیتال ساین ایج می توانند سرعت حرکت خود را افزایش دهند.
• هم کارفرمایان وهم مصرف کنندگان بسیار زیرک و دانا هستند. صاحبان فروشگاهها با استفاده از تکنولوژی جدید توجه مشتریان را به کالاها و خدمات خود جلب کرده و به علاوه، این کاملا قابل پیش بینی است که برخی از این تکنولوژیهای جدید در نهایت جایگزین منابع انسانی شوند.
• به طرز مشابهی، مصرف کنندگان تکنولوژی جدید را که باعث می شود آنها بتوانند کنترل بیشتری روی خرید خود داشته باشند می پذیرند تکنولوژی ای به آنها اطلاعات بیشتری می دهد.
• مصرف کنندگان روز به روز بیشتر خود را با شرایط جدید وفق می دهند.
• دیجیتال ساین ایج قدرت ویژه ای را در سرعت بخشیدن به پیشرفت پروژه ها به نمایش می گذارد.
• کنترل مالکان، اپراتوران شبکه و کارکنان بخش خدمات، استفاده بهتری را از ابزارها و دارایی ها فراهم می کند.
• صفحات نمایش و نمایشگر، تخت تر، روشن تر، بزرگتر (در صورت لزوم) و با کیفیت تر شده اند نمایش گرهای IED با سایز بزگتر گزینه خوبی برای کسانی است که به تازگی جزء کاربران دیجیتال ساین ایج شده اند.
• نمایشگرها ارزان تر شده اند.
• نرم افزار مدیریت رسانه در یک سخت افزار گنجانده شده.
• نمایشگرهای کوچک (7 تا 11 اینچی) در قفسه خرده فروشی ها به چشم می خوردند.
• گزینه های مختلف فروشندگان، انواع مختلف تکنولوژیها، سخت افزار، اپراتورها، سایز و گسترش خدمات (از مهم ترین تا کم ارزش ترین) همگی رفته رفته پیش پا افتاده شده اند. اتحاد میان متخصصان همچنین یکی از محصولات قابل انتظار در صنعت دیجیتال ساین ایج است.
• استاندارد وارد صنعت دیجیتال ساین ایج شد (استاندارد نصب و مدیریت)
• ارائه مفاهیم به مخاطبان بی درنگ و بلافاصله صورت می گیرد.

چالش ها: Challenges

برای اجتناب از خوش بینی بیش از حد به آینده دیجیتال ساین ایج، تعدادی از خطرها و مشکلات موجود در مورد آن ذکر می شود.طبقه بندی آن به صورت زیر است: 1)کاربرد 2)سودآوری 3)عملکرد 4)پذیرش این صنعت 5)پذیرفتن آن توسط مخاطبان.

کاربرد: Implementation

بالاخره شروع کردن و درست کردن دو مرحله مبهم برای درک و تطابق کاربرد درست پروژه دیجیتال ساین ایج هستند.

دیجیتال ساینیج و ویدئو وال

0

اصول کنترل دیجیتال ساین ایج

اصول کنترل دیجیتال ساین ایج

اصول کنترل دیجیتال ساین ایج

کنترل : Control

کنترل دیجیتال ساین ایج اصولا به دو روش انجام می پذیرد. در هر نمونه ای توسط شرکت های کنترل کننده و اپراتورهای شبکه کنترل اعمال می گردد. روش اول “کنترل درونی” که به صورت روزانه سیستم را کنترل می کند. روش دوم کنترل خارجی است که به صورت مکرر کنترل سیستم را در دست می گیرند. روش دوم حاصل کنترل نهادهای دیگر به ویژه ارگان های دولتی بر روی این سیستم است.

کنترل درونی: In – house control

وقتی سیستم دیجیتال ساین ایج در محلی قرار می گیرد، طرح توسعه کنترل سیستم جزء از موضوعات محوری می شود. اگر کنترل به درستی انجام نپذیرد، کل سیستم با شکست مواجه می شود و واکنش های فجیع و ناگواری را پدید خواهد آورد. سه نوع کنترل در این بخش وجود خواهد داشت.

اولین و اساسی ترین سیستم کنترل در زمینه دیجیتال ساین ایج از طریق شبکه مرکزی است، شبکه ای که همه کارها را انجام می دهد و اجازه نمی دهد داده های شخصی وارد سیستم شود. به علاوه همه کارها از طریق مرکز انجام می شود و سپس به ده ها، صدها و هزاران نمایشگر منتقل می شود. کاربرد چنین سیستم هایی در فروشگاههای کوچک بسیار سودمند است.

نوع دوم به گونه ای است که هرجایگاه نمایشگر خودش را کنترل و راه اندازی می کند. به ویژه اگر کارمندان آن منطقه اشتیاق به توسعه و گسترش دیجیتال ساین ایج داشته باشند و بدانند که آن چه خدماتی را به آنها و مشتریان ارائه     می دهد. در اینجا باید یادآوری شود که بیشتر تجارت ها دائما با سخت افزار، نرم افزار و بخش های علمی دیجیتال ساین ایج سروکار ندارند.

نوع سوم نوع پیوندی (دورگه) از بخش مرکزی و بخش اختصاصی است که هر دو در کنار هم نمایش گر دیجیتال ساین ایج را راه اندازی     می کنند. هنوز هم داده هایی که این بخش را ساپورت کنند به اندازه کافی وجود ندارند. در این مدل، بیشتر مطالب از بخش مرکزی گرفته می شود و کارمندان سایت های شخصی از داده های محدودی در زمینه سخت افزار، نرم افزار، و سایر جنبه های کاربردی سیستم استفاده  می کنند. بخش دیگر این نوع پیوند (دورگه) این است که بیشتر سیستم ها_ بخصوص آنهایی که به روز هستند_ به خوبی خود را با دیگر سیستم ها هماهنگ می کنند و در همه زمینه های تجارت کاربرد دارند و در نتیجه به همه کارمندان شانس امتحان کردن را می دهد.

در نهایت، خیلی از متخصصان صنعت دیجیتال ساین ایج بارها این نکته را متمرکز شده اند که اهمیت تشخیص و سنجش به عنوان بخشی از کنترل عامل بسیار مهمی در توسعه و گسترش یک دیجیتال ساین ایج خوب است .

تشخیص ساخت تک تک نمایشگرها برای حفظ و نگهداری آنها بسیار ضروری است. وقتی برای آینده دیجیتال ساین ایج برنامه ریزی می شود و سنجش حرفه ای الزامی است. زیرا بدون آن مشکلات زیادی برای سیستم ایجاد شود.

کنترل خارجی: outside control

در چند سال آینده، صدها هزار نمایشگر که در دنیای دیجیتال ساین ایج چه در آمریکا و چه در سایر نقاط جهان ارزیابی شده اند به صورت صعودی پیشرفت خواهند کرد.

با این وجود، یکی از بزرگترین موانع بر سرراه پیشرفت دیجیتال ساین ایج ارگان های دولتی هستند. بنابراین امروزه در بخش هایی از آمریکایی شمالی بی هیچ دلیل و برهان منطقی ای موانع زیادی برسرراه توسعه دیجیتال ساین ایج قرار داده شده. در مقابل، دولت فدرال آمریکا برلزوم به کارگیری دیجیتال ساین ایج های استاندارد در بزرگراهها تاکید دارد. این قوانین با شروطی از قبیل شفافیت  ساین ها (به گونه ای که تاثیر بدی روی بینایی مخاطب نگذارد و امنیت آنها به خطر نیندازد) و مطالب ارائه شده، وضع شده است. این مطالب در سطح فدرال، ایالت و محلی درست است زیرا همگی تاثیر به سزایی در رشد، گسترش و اینکه دیجیتال ساین ایج کجا و کی به کاربرده شود، دارد.

0

دیجیتال ساینیج امروزی (Digital signage Today)

دیجیتال ساینیج

دیجیتال ساینیج امروزی (Digital signage Today)

دیجیتال ساینیج می تواند مکان های زیر یافت شود به ویژه در مکان هایی که بینندگان مجبورند آن زمان زیادی منتظر بمانند:

* مراکز خرید:

– دکه ها

– نمایشگرهای اطلاع رسان

* خرده فروشی ها:

– سوپر مارکت ها، ادارات و دارو خانه ها

– پمپ بنزین، فروشگاههای بدون فروشنده

* خیابان ها و بزرگ راهها
* شوهای تجاری
* سینماها و تئاترها
* هتل ها و لابی های متل
* وسایل نقلیه

– اتوبوس ها، تاکسی ، هواپیماها

* مراکز گردشگری

– پایانه های پر مشتری

– فرودگاهها، ترن های زیرزمینی، ایستگاههای قطار

– آسانسورها (جاهایی که در آن منتظر آمدن آسانسور می مانند)

* استودیوم ها و گودهای مسابقه
0