صفحه اصلی / ویدئو وال / همه چیز در مورد ویدئو وال ها

همه چیز در مورد ویدئو وال ها

ویدئو وال

همه چیز در مورد ویدئو وال ها

ویدئو وال

ویدئو وال ها دستگاه هایی ایده آل برای نمایش تصاویر بزرگ، و ارائه ی همزمان محتوای کامپیوتر و یا دستگاه ویدئو متصل به آن ها هستند.

ویدئو وال ها برای ارائه ی تعداد زیادی منابع اطلاعات که توسط همه ی افراد حاضر قابل دیدن باشد مورد استفاده قرار می گیرند.

ویدئو وال چیست؟

ویدئو وال یک سیستم نمایش و پردازش است که در برگیرنده ی آرایه ای از پروژکتورها و مانیتورهاست که همه باهم و به عنوان یک واحد منسجم عمل می کنند. در مقایسه با یک نمایشگر منفرد، یک ویدئو وال معمولا تصاویر بسیار بزرگتر با رزولوشن تصویر به مراتب بالاتری ارائه می دهد، زیرا نمایشگرهای مختلف باهم ترکیب می شوند تا یک تصویر را نمایش بدهند. ویدئو وال ها دستگاه هایی ایده آل برای نمایش تصاویر بزرگ، و ارائه ی همزمان محتوای کامپیوتر و یا دستگاه ویدئو متصل به آن ها هستند.

همانطور که از اسمش پیداست، یک ویدئو وال معمولا بخش قابل توجهی از دیوار را می پوشاند. ویدئو وال ها را می توان با نسبت تصویر مشابه با نمایشگرهای استاندارد ساخت. ویدئو وال ها تقریبا می توانند در هر شکل، جهت و فاکتور فرم دلخواهی باشند. یک ویدئو وال می تواند متشکل از دو، چهار، نه و یا حتی 100 صفحه نمایش باشد.

چگونه از ویدئو وال ها استفاده می شود؟

ویدئو وال ها غالبا برای نمایش منابع متعدد اطلاعات بصری استفاده می شوند تا این اطلاعات توسط همه ی افراد حاضر در محل از جمله مرکز عملیات شبکه یا اتاق فرمان دیده شود. از این دستگاه ها همچنین به عنوان تابلوهای تبلیغاتی دیجیتالی برای تاثیر گذاری و جلب توجه بیشتر در لابی شرکت های بزرگ، ایستگاه های قطار، فروشگاه های بزرگ و یا سایر اماکن عمومی استفاده می شود.

ویدئو وال ها در ابتدا فقط توسط شرکت های بزرگ و با اهداف مالی به منظور توجیح قیمت قابل توجه این دستگاه ها استفاده می شدند. پیشرفت هایی که در تکنولوژی های نمایشگرها و پردازش ویدئو ها حاصل شد، درکنار افزایش توان مالی برای خرید نمایشگرهای صفحه تخت و پروژکتورها، باعث گسترده شدن دامنه ی کاربرد ویدئو وال ها شد.

اجزای مهم یک ویدئو وال شامل چه چیزهایی است؟

نمایشگرهای ویدئو وال. مکعب های پروجکشنی (Projection cubes)، پروژکتورها، و نمایشگرهای صفحه تخت LCD و LED در ویدئو وال ها استفاده می شوند. مکعب های پروجکشنی به خاطر ماژولار بودنشان و اینکه با هدف مونتاژ برروی ساختار ویدئو وال ها ساخته شده اند، پرطرفدارترین انتخاب هستند. همچنین این پروجکشن ها لبه های بسیار باریکی دارند که تکه تکه شدن تصویر را به حداقل می رساند. ویدئو پروژکتورهای کامپکت هم موجود هستند که برای استفاده در ویدئو وال ها طوری طراحی شده اند تا بر روی فریم مونتاژ نصب شوند. نمایشگرهای صفحه تخت به سرعت برای نصب در ویدئو وال ها به محبوبیت رسیدند، بسیاری از این نمایشگرها دارای لبه های بسیار باریک قابل مقایسه با مکعب های پروجکشنی هستند. نمایشگرهای LED روشنایی تصویر بسیار بالایی دارند و برای استفاده در تابلوهای تبلیغاتی در فضاهای باز و محیط های ورزشی مناسب هستند.

پردازش ویدئو وال

گاهی نمایشگرهای ویدئو وال ها از پردازش ویدئویی داخلی استفاده می کنند که در این پردازش هر نمایشگر واحد، مقیاس بندی شده و برای هر نمایشگر یک تصویر برای نمایش در کنار هم ساخته می شود. عمل پردازش در نمایشگرهای LCD صفحه تخت ممکن است شامل جبران لبه ها هم باشد تا تصاویر متحرک طبیعی تر به نظر برسند.

یک پردازنده یا کنترل کننده ی خارجی اختصاصی می تواند انعطاف پذیری بیشتری را برای یکپارچه سازی تصاویر نسبت به پردازش داخلی برای نمایشگرها فراهم سازد. می توان از این پردازنده ها برای اتصال بسیاری از ورودی ها و فرمت های سیگنال مختلف که معمولا از یک ماتریکس سوئیچ مشتق می شوند، استفاده کرد. پردازنده های ویدئو وال ها این ظرفیت و پهنای باند را دارند که تعداد زیادی ورودی را به صورت همزمان پردازش کرده و آنها را برای نمایش بر روی ویدئو وال به صورت پنجره های منحصر به فرد، بهینه کنند. در حقیقت، وجود یک پردازنده ی ویدئو وال برای هر نوع کاربردی که نیاز به انعطاف پذیری برای پنجره بندی تعداد زیادی تصویر در نمایشگرهای چندتکه دارد، کاملا ضروری است.

پردازنده های ویدئو وال ها معمولا شامل یک نرم افزار کنترلی می باشند که به کاربر اجازه ی ساختن لی اوت پنجره ی دلخواه خود با استفاده از تغییر ابعاد و جایگذاری پنجره در هر نقطه ی دلخواه از ویدئو وال را می دهد. و سپس ورودی ها را به آن­ها اختصاص می دهد. این لی اوت را می توان به راحتی به عنوان لی اوت آماده ذخیره کرد، تا کاربر بتواند هر موقع که خواست از طریق نرم افزار کنترلی پردازنده و یا کنترل AV آنرا فراخوانی کند.

ویژگی های لازم یک ویدئو وال چه چیزهایی هستند؟

عملکرد و کیفیت تصویر

از آنجایی که ویدئو وال ها بسیار بزرگ هستند، تصاویر آنها باید روشن و شارپ (واضح)، و نوشته ها باید به راحتی قابل خواندن باشند. فرایند پردازش ویدئو وال باید صرف نظر از بار سیگنال عملکردی پایدار داشته باشد و نرخ فریم محتوای متحرک و جزئیات ضروری تصویر شامل متن و تصویر گرافیکی را حفظ کند. همچنین یک پردازنده ی ویدئو وال باید بتواند به سرعت و بدون تاخیر حتی زمانی که در حال کنترل حجم زیادی از سیگنال های ورودی و خروجی است، به دستورات کاربر پاسخ دهد.

قابلیت اطمینان

یک ویدئو وال هنگامی که در یک محیط با وظایف حساس نصب شود باید بدون وقفه و بصورت مداوم قابل اطمینان باشد. هرگونه تعمیر شامل تعویض قطعات نیز بهتر است بدون از کار انداختن کل سیستم انجام شود.

قابلیت دسترسی کاربر

ویدئو وال ها یکی از پیچیده ترین انواع سیستم های AV برای راه اندازی و پیکربندی هستند. کاربر این سیستم احتمالا فقط یک اپراتور سیستم خواهد بود و اطلاعات زیادی از پیکربندی یا نحوه ی عملکرد آن نخواهد داشت. باید یک رابط کاربری ساده و قابل فهم مثل یک پنل لمسی با چیدمان ساده ی دکمه ها فراهم گردد که به وسلیه ی آن کاربر بتواند به راحتی لی اوت های ذخیره شده ی پنجره ها را انتخاب کند و یا بین ورودی های مختلف سوییچ کند.

وجود یک پردازنده ی ویدئو وال برای هر نوع کاربردی که نیاز به انعطاف پذیری برای پنجره بندی تعداد زیادی تصویر در نمایشگرهای چندتکه دارد، کاملا ضروری است.

پردازنده ی یک ویدئو وال قابلیت انعطاف پذیری برای شخصی سازی لی اوت پنجره ها برای نمایش چندین منبع بصری بر روی ویدئو وال را فراهم می سازد.

ویدئو وال ها در چه مکان هایی استفاده می شوند؟

ابعاد، ویژگی ها و عملکرد هر ویدئو وال به محیط نصب، کاربرد و میزان کیفیت تصاویر مورد نظر کاربر بستگی دارد.

ویدئو وال ها برای اولین بار در اواسط دهه ی 80 میلادی بوجود آمدند و به سرعت مورد استقبال مراکز تفریحی و فروشگاه ها قرار گرفتند زیرا که ظهور یک «گروه بزرگ از تلوزیون ها» که یک تصویر واحد و یکپارچه بر روی نمایشگرهای CRT ایجاد می کردند قطعا تضمینی برای جلب توجه بسیار زیاد افراد بود. در طی دهه ی 90 میلادی، نمایشگرهای CRT به تکنولوژی های تصویر جدید و پردازنده های ویدئو وال با قابلیت پردازش فرمت های مختلف ورودی و خروجی مجهز شدند. با این پیشرفت ها ویدئو وال ها گزینه ی ایده آلی برای پخش تصاویر کامپیوتری با رزولوشن بالا که به سرعت در حال جا افتادن بود، و همچنین پخش ویدئو های HD که در دهه ی 90 ظهور پیدا کردند، بود.

در آن زمان، ویدئو وال ها دیگر فقط برای «چشم نوازی و خیره کنندگی» استفاده نمی شدند. ویدئو وال ها به محیط های کاری راه یافتند. با نصب ویدئو وال ها در مرکز محیط های کاری بزرگ تمامی کارکنان حاضر در محیط کار این امکان را داشتند تا اطلاعات را با کیفیت بالا به اشتراک بگذارند. امروزه، ویدئو وال ها می توانند به صورت همزمان ویدئو های SD، HD، تصاویر گرافیکی کامپیوتری، و محتوای آنلاین را پخش کرده و یک سیستم نمایش اطلاعات بسیار انعطاف پذیر ایجاد کنند.

در حال حاضر ویدئو وال ها به روش های بسیار مختلفی در فضاهای کاری و عمومی مورد استفاده قرار می گیرند. برای هر کدام از این فضاها انواع بسیار مختلفی از محیط ها وجود دارد، که هر کدام نیاز به کاربرد متفاوتی دارند. ابعاد، ویژگی ها و عملکرد هر ویدئو وال به محیط نصب، کاربرد و میزان کیفیت تصاویر مورد نظر کاربر بستگی دارد.

فضاهای کاری

اتاق فرمان و کنترل

ویدئو وال ها به یکی از تجهیزات استاندارد در اتاق های فرماندهی و کنترل در پایگاه های نظامی و اتاق های فرمان و کنترل موسسات دولتی که توسط آژانس های امنیت ملی و اطلاعات اداره می شوند، تبدیل شده اند. این دستگاه ها به عنوان یک نمایشگر بزرگ مرکزی برای به اشتراک گذاری اطلاعات بصری اعضای حاضردر اتاق مورد استفاده قرار می گیرند. در این محیط ها ویدئو وال ها معمولا منابع طبقه بندی شده و طبقه بندی نشده ی بسیار متنوعی را نمایش می دهند تا به مانیتورینگ اطلاعات و تصمیم گیری کمک کنند. معمولا تصاویر زنده ی دوربین های SD مدار بسته، نمایش اخبار ماهواره ای HD، ویدئو های کامپیوتری آنالوگ، ویدئوهای دیجیتال، نقشه ها، و سایر منابع بر روی یک ویدئو وال 12 تا 18 نمایشگری نمایش داده شده و توسط یک ناظر کنترل می شوند.

مکعب های پروجکشنی در طول تاریخ همواره به عنوان انتخاب اول نمایشگرها برای اتاق های فرمان و کنترل بوده اند که صفحات بزرگ با لبه های بسیار باریک را ایجاد می کردند، اما نمایشگرهای صفحه تخت LCD به سرعت به محبوبیت زیادی دست پیدا کردند. اتاق های فرمان و کنترل یکی از پر مصرف ترین محیط ها برای نمایشگرها و پردازنده های ویدئو وال ها هستند که نیازمند ویدئو وال هایی با بزرگنمایی و کوچکنمایی بسیار با کیفیت محتوای ورودی حساس و مهم و همچنین قابلیت اطمینان ممتد و شبانه روزی هستند.

اتاق وضعیت

اتاق های وضعیت عملکردی مشابه اتاق های فرمان و کنترل در ابعاد کوچکتر دارند. یک ویدئو وال کوچک معمولا متشکل از 6 تا 8 مکعب پروجکشنی یا نمایشگر LCD، در هر لحظه وضعیت های در حال اتفاق را که از اخبار ماهواره ای، نقشه ها و اطلاعات سازمان اطلاعات دریافت می شوند، نشان می دهد. روئسای رده بالای شرکت ها و یا مقامات دولتی برای نظارت و مدیریت یک بحران ازین طریق با کارکنانشان ملاقات می کنند. همانند اتاق های فرمان و کنترل، در اتاق های وضعیت نیز نمایشگر و پردازنده ی ویدئو وال ها باید بصورت شبانه روزی قابل استفاده باشند.

شبیه سازی

پیمانکاران دولتی که سیستم های شبیه سازی می سازند از ویدئو وال ها برای نمایش زنده یا از پیش ضبط شده ی جلسات آموزشی برای حضار شامل خلبان ها و سایر شرکت کنندگان استفاده می کنند. به عنوان مثال این ویدئو وال ها با استفاده از ویدئوهای HD یا تصاویر گرافیکی کامپیوتری که توسط برنامه های «image generators» تولید می شوند، تصاویر مختلف از دید داخل اتومبیل را بصورت همزمان پخش می کنند تا کاربر بتواند بصورت منسجم و واقعی با شبیه سازی ارتباط برقرار کند.

معمولا از پروژکتورهایی با لبه های ترکیب شده، پروژکتورهای 4k و یا مکعب های پروجکشنی به دلیل نمایش تصاویر بزرگ با کمترین و یا بدون تکه تکه شدگی تصاویر، به عنوان نمایشگر استفاده می شود. پردازنده ی ویدئو وال ها برای این کاربردها باید توانایی حفظ لحظه ای حرکت تصاویر و بزرگنمایی بسیار با کیفیتی داشته باشند تا بتوان اطمینان حاصل کرد که ویدئو وال اطلاعات تصویری دریافتی را به دقت به تصویر می کشد.

حراست و مدیریت ترافیک

مراکز حراست و مدیریت ترافیک ممکن است در دانشگاه ها و شرکت ها و یا سازمان های دولتی و امنیت ملی باشند. ویدئو وال های مورد استفاده در این محیط ها، نقشه ها، اطلاعات و تعداد زیادی تصاویر دوربین های مدار بسته را نمایش می دهند. فعالیت معمول شامل نظارت بر تصاویر دوربین های مدار بسته است. می توان با بزرگ کردن تصاویر یکی از ویدئو ها بر روی کل مانتیورهای ویدئو وال که با اطلاعات ضروری احاطه شده از یک حادثه ی بحرانی با جزئیات مطلع شد. توانایی نمایش همزمان تعداد زیادی ویدئو یکی از ویژگی های ضروری برای این سیستم ها است.

اتاق بحران

اتاق های بحران-EOC، اماکنی هستند که توسط دولت های ملی یا محلی و سازمان های امنیت ملی اداره می شوند. در اتاق های بحران از ویدئو وال ها برای نظارت بر وضعیت های بحرانی بوسیله ی نمایش برنامه های خبری، نقشه های گرافیکی و منابع کامپیوتری که موقعیت و وضعیت لحظه ای حوادث منطقه ای و بین المللی را نشان می دهند، استفاده می شود. پردازنده های ویدئو وال های مورد استفاده در اتاق های بحران باید توانایی نمایش همزمان فرمت های ورودی متنوع مانند ویدئو های SD، HD، تصاویر گرافیکی کامپیوتری و تصاویر ذخیره شده ی محلی مانند نقشه ها را داشته باشند.

اتاق های فرمان و کنترل یکی از پر مصرف ترین محیط ها برای نمایشگرها و پردازنده های ویدئو وال ها هستند که نیازمند ویدئو وال هایی با بزرگنمایی و کوچکنمایی بسیار با کیفیت محتوای ورودی حساس و مهم و همچنین قابلیت اطمینان ممتد و شبانه روزی هستند.

ویدئو وال ها در چه مکان هایی استفاده می شوند؟

لابی یک شرکت بزرگ فناوری یک مکان محبوب برای نصب یک ویدئو وال است، جایی که نمایش یک ویدئو زیبا بهتر از هر نوع نوشته ای می تواند منعکس کننده ی خلاقیت و نوآوری باشد.

لابی یک شرکت مکان محبوبی برای نصب ویدئو وال ها برای نمایش یک ویدئو زیبا و تاثیرگذار خوش آمدگویی به بازدیدکنندگان است.

مرکز کنترل عملیات شبکه

مراکز کنترل عملیات شبکه -NOC، وظیفه ی نظارت و مدیریت بر عملیات پیچیده ی موسسات خصوصی یا عمومی، پالایشگاه ها، و یا ارائه دهندگان خدمات مخابراتی و شبکه را بر عهده دارند. ویدئو وال های NOC معمولا نرم افزارهایی خاص با کاربرد کنترل نظارتی و کسب اطلاعات- سیستم های SCADA، را نمایش می دهند و یا اطلاعات خام و نمودارها و نقشه ها و سایر اطلاعات گرافیکی را به تصویر می کشند. همچنین ممکن است از نرم افزارهای سفارشی مشتری و یا نرم افزارهای ضبط صفحه نیز برای نمایش اطلاعات بر روی ویدئو وال استفاده شود. استفاده از مکعب های پروجکشنی یا نمایشگرهای با لبه های بسیار باریک در NOCها برای ارائه ی هرچه واضح تر تصاویر و اطلاعات گرافیکی پرجزئیات، مرسوم است.

اتاق کنفرانس شرکت ها

از ویدئو وال ها در اتاق های کنفرانس شرکت ها به منظور نمایش همزمان چندین فرمت ورودی متفاوت بر روی تعداد کمی از نمایشگرها، استفاده می شود. این دستگاه ها امکان استفاده از ورودی های کامپیوتری و ویدئویی را در جلسات ارائه و جلسات آموزشی فراهم می کنند. غالبا از پروژکتورها با دو الی چهار تصویر پروجکت شده برای تشکیل یک تصویر واحد استفاده می شود.

فضاهای عمومی

لابی های شرکت ها

لابی یک شرکت بزرگ فناوری یک مکان محبوب برای نصب یک ویدئو وال است، جایی که نمایش یک ویدئو زیبا بهتر از هر نوع نوشته ای می تواند منعکس کننده ی خلاقیت و نوآوری باشد. معمولا در ویدئو وال های نصب شده در لابی ها، ویدئوهای تبلیغاتی شرکت که محصولات یا خدمات شرکت را معرفی می کنند،و اخبار و خوش آمد گویی های خاص به مشتری های ویژه،نمایش داده می شود. LCD های صفحه تخت یا مانیتورهای کامپکت ماژولار به دلیل روشنایی زیاد و ظاهر مدرن انتخاب های محبوبی در این نوع ویدئو وال ها هستند. فاصله ی کم بیننده تا این ویدئو وال ها، کیفیت بسیار بالای تصاویر را ایجاب می کند، حتی اگر محتوای ورودی از رزولوشن اصلی خودش کمتر یا بیشتر شود.

تابلوهای تبلیغاتی عمومی یا مختص فروشگاه ها

تبلیغات به صورت ویدئو در تابلوهای تبلیغاتی عمومی در فروشگاه ها و سایر اماکن عمومی نظیر ایستگاه های قطار و مترو، فرودگاه ها و جاهایی که تابلوهای تبلیغاتی بزرگ مثل ویدئو وال ها توسط تعداد کثیری از مردم قابل رویت باشند استفاده می شود. محتوی این ویدئو وال ها معمولا از طریق ویدئوپلیرها و با بروز رسانی دوره ای توسط شبکه و یا از طریق دستگاه هایی که قادر به دریافت آنلاین ویدئو ها هستند، تامین می شود. مکعب های پروجکشنی و نمایشگرهای LCD صفحه تخت برای استفاده در این ویدئو وال ها انتخاب های محبوبی هستند. از آنجاییکه تصاویر بزرگنمایی می شوند، توانایی تولید تصاویر با کیفیت بالا توسط پردازنده های این ویدئو وال ها برای تابلوهای تبلیغاتی عمومی از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین با صرفه بودن از لحاظ اقتصادی برای تابلوهای تبلیغاتی عمومی بسیار حیاتی است.

مکان های عبادتی

ویدئو وال ها در اماکن بزرگ عبادتی (مانند کلیساها) به منظور نمایش برای حضار بکار می روند. این نمایشگرها بیشتر یک تصویر واحد نمایش می دهند تا مجموعه ای از تصاویر همزمان. این ویدئو وال ها معمولا تصاویر دوربین های مداربسته، محتوای ویدئویی یا گرافیکی آموزه های روز، شعر و موسیقی، ویدئوی حوادث روز، و یا محتوای آنلاین فرستاده شده از سایر اماکن عبادتی را به نمایش می گذارند. خدمات در این مکان ها نیز همانند سایر همایش های زنده در مقیاس بزرگ است به این معنی که تیم پشتیبانی وظیفه ی مدیریت صدا و تصویر شامل کنترل ویدئو وال را برعهده دارند. ویدئو وال های استفاده شده در اماکن عبادتی معمولا متشکل از تعداد کمی مانیتور به منظور دستیابی به بزرگنمایی مناسب تصاویر هستند. پردازنده های ویدئو وال ها برای این کاربرد باید بتوانند کیفیت تصاویر اصلی را وقتی که بزرگنمایی می شوند حفظ کنند.

عرصه های ورزشی

ویدئو وال ها به طرق بسیار مختلفی در عرصه های ورزشی در محل اجتماعات و اماکن عمومی استفاده می شوند. از قدیم، ویدئو وال ها در اسکوربوردها (تابلوی امتیازات) به منظور نمایش صحنه های آهسته و همچنین انمیشن های کامپیوتری از محصولات فروشی تیم مورد استفاده قرار می گرفتند. امروزه، از آنها به عنوان تابلو های تبلیغاتی استفاده می شود و تبدیل به یک بخش جدایی ناپذیر از اماکن ورزشی شده اند. مکعب های پروجکشنی و LCD های صفحه تخت به دلیل روشنایی بسیار زیادشان انتخاب محبوبی برای سالن های سرباز هستند. پردازنده ی ویدئو وال باید قادر به نمایش تصاویر ویدئویی با کیفیت بالا بوده و پاسخ سریعی به کنترل کاربر بدهد.

بارها و رستوران ها

در بارها و رستوران ها، معمولا از ویدئو وال ها برای نمایش چندگانه ی ویدئوهای HD استفاده می شود. سیگنال تعداد زیادی از تلوزیون های ماهواره ای یا کابلی به عنوان ورودی این ویدئو وال ها استفاده می شوند. معمولا این ویدئو وال ها محتوا را در یک لی اوت پنجره ای نمایش می دهند به این صورت که یک پنجره ی بزرگ برای پخش برنامه ی اصلی و چندین پنجره ی کوچک برای پخش سایر برنامه ها استفاده می شوند. متصدی بار یا مدیر رستوران معمولا با استفاده از یک کنترل لمسی کوچک توانایی تعویض کانال های تلوزیون هر پنجره و یا تعویض لی اوت کل پنجره ها را دارد. غالبا نمایشگرهای LCD صفحه تخت یا مکعب های پروجکشنی به خاطر توانایی تولید تصاویر با روشنایی و کنتراست بالا، مورد استفاده قرار می گیرند. پردازنده ی ویدئو وال باید مقرون به صرفه باشد، اما همچنین باید بتواند در پخش چند ویدئو HD به صورت همزمان عملکردی روان داشته باشد.

پردازنده های ویدئو وال های استفاده شده در اماکن عبادتی باید بتوانند کیفیت تصاویر اصلی را وقتی که بزرگنمایی می شوند حفظ کنند.

چرا ویدئو وال؟

ویدئو وال ها دارای ویژگی ها و مزایای متمایز متعددی هستند، همچنین قابلیت هایی در پخش تصاویر دارند که دست یابی به این قابلیت ها بدون آنها ممکن نیست.

یک ویدئو وال معمولا نیازمند یک سرمایه گذاری قابل توجه است، و غالبا گرانترین امکاناتی است که یک سازمان برای سیستم AV خود هزینه می کند. هرچند ویدئو وال به عنوان یک نمایشگر واحد عمل می کند، باید همیشه به خاطر داشت که ویدئو وال یک سیستم است.

پردازنده های ویدئو وال ها از لحاظ قیمتی یک عضو مهم ویدئو وال ها هستند. آنها امکاناتی مشابه با پردازنده های ویدئویی سنتی ارائه می دهند، اما ورودی و خروجی های بیشتر و قابلیت های پردازشی بالاتری دارند. افزایش تعداد ورودی و خروجی ها نیازمند پردازش بسیار بیشتر و ارتقا تصاویر می باشد و در نتیجه باعث افزایش قیمت می شود.

به دلیل هزینه های بالای خرید و نصب ویدئو وال ها، یک طراح بی تجربه ممکن است به پیدا کردن یک راه جایگزین برای پخش تصاویر بزرگ و همزمان وسوسه شود. چنین راه های جایگزینی می توانند شامل: افزایش ابعاد تصویر با استفاده از یک پروژکتور تکی، استفاده از سیستم سنتی توزیع و سوییچ سیگنال به جای یک پردازنده ی ویدئو وال، یا نصب نمایشگرهای LCD مستقل بر روی دیوار در کنار هم بجای نصب یک ویدئو وال یکپارچه، شوند. اما، ویدئو وال ها دارای ویژگی ها و مزایای متمایز متعددی هستند، همچنین قابلیت هایی در پخش تصاویر دارند که دست یابی به این قابلیت ها بدون آنها ممکن نیست.

تراکم پیکسلی بالا

تراکم پیکسلی، تعداد پیکسل ها در واحد مساحت است و با رزولوشن و ابعاد صفحه نمایشگر مشخص می شود. وقتی یک تصویر که از یک پروژکتور تکی به نمایش درآمده، بزرگ شود، تراکم پیکسلی کاهش می یابد. هرچند برای یک ویدئو وال، تراکم پیکسلی صرف نظر از ابعاد کلی ثابت است، زیرا تراکم پیکسلی بر اساس یک نمایشگر تکی است. بزرگ کردن ابعاد آرایه رزولوشن کلی ویدئو وال را افزایش می دهد.

معمولا یک ویدئو وال تراکم پیکسلی به مراتب بالاتری نسبت به یک تصویر پروجکت شده با ابعاد برابر دارد. می توان در ویدئو وال تصاویر را برای بزرگ نمایی ارتقا داد تا تصویر بدون کاهش کیفیت آرایه را پر کند. در مقابل، بزرگنمایی زیاد تصاویر پروژکتور باعث کاهش رزولوشن و کیفیت تصویر می شود.

تصاویر بزرگ نیازمند رزولوشن یا تراکم پیکسلی بالایی هستند تا بتوانند محتوای خود را به صورت خوانا و واضح به نمایش بگذارند. شکل 1-1 دو تصویر با ابعاد برابر را نشان می دهد، یکی توسط یک پروژکتور تکی 1080p که با یک پردازنده ی چندپنجره ای تغذیه می شود نمایش داده می شود و دیگری با یک ویدئو وال 3×3 با نمایشگرهای 1080p و پردازنده ی ویدئو وال نمایش داده می شود. هر دو از محتوا و لی اوت یکسان برای نمایش تصاویر HD استفاده می کنند. هرچند، ویدئو وال قادر به ارائه ی تصاویر با تعداد پیکسل 9 برابر بیشتر نسبت به تصاویر پروژکتور است. این افزایش رزولوشن که از تراکم پیکسلی بالاتر نشأت گرفته، ارائه ی تصاویر در سه ردیف بالایی را با حداکثر رزولوشن ممکن می سازد، در حالی که در تصاویر پروجکت شده در سه ردیف بالا تنها رزولوشن 640 ×360 به دست می آید.

خلاقیت در شکل و ابعاد نمایشگرها

یک ویدئو وال از کنارهم چیدن چندین نمایشگر به وجود می آید. غالبا با چیدن نمایشگر ها در کنار هم با روش های بسیار خلاقانه، می توان به ویدئو وال هایی با هر شکل و ابعاد دست یافت. هرگز نیازی به محدود کردن نسبت ابعاد یک ویدئو وال به نسبت ابعاد استاندارد نمایشگرهای تکی 16:9، 16:10 یا 4:3 نیست. علاوه بر این، نمایشگرها در یک ویدئو وال می توانند به صورت افقی یا عمودی و یا حتی ترکیبی از هر دو حالت قرار بگیرند.

فضای اشغالی کم

پروژکتورها معمولا نیازمند یک فاصله ی قابل توجه از دیوار هستند تا بتوانند تصویری تولید کنند که بخش زیادی از دیوار را بپوشاند. این فاصله ممکن است باعث محدود شدن تعداد اعضایی شود که می توانند بدون بلوکه کردن تصویر در اتاق حضور یابند، حتی اگر از لنزهای مخصوص واید استفاده شود. ویدئو وال های متشکل از نمایشگرهای صفحه تخت یا مکعب های پروجکشنی با توجه به ضخامت معین هر نمایشگر، فضای کمی را اشغال می کنند. این ضخامت صرف نظر از اینکه ویدئو وال چقدر بزرگ باشد، ثابت باقی می ماند. شکل 1-2 را ببینید. آرایه ای با 20 واحد عرض و 10 واحد ارتفاع ضخامتی معادل با یک نمایشگر تکی دارد.

روشنایی پایدار

یک تصویر روشن و واضح برای یک صفحه نمایشگر ضروری است. چه اطلاعات بر روی مانیتور دستگاهی باشد که توسط اپراتور در کارگاه خوانده شود و چه تابلوی تبلیغاتی بزرگی داخل فروشگاه باشد که توسط مشتری ها دیده شود، تصاویر باید از روشنایی مناسبی برخوردار باشند تا به راحتی و به وضوح قابل دیدن باشند.

ویدئو وال ها تصاویری با روشنایی ثابت صرف نظر از ابعاد تصویر به ببینده ارائه می دهند. در حالیکه در یک پروژکتور روشنایی تصاویر با بزرگتر شده تصویر کاهش می یابد، ولی با افزایش تعداد نمایشگرها در ویدئو وال روشنایی کاهش نمی یابد. یک ویدئو وال با 40 نمایشگر به همان اندازه ای روشن است که یک ویدئو وال با چهار نمایشگر روشن است.

نمایش تصاویر بیشتر در نمایشگرهای کمتر

بیشتر نمایشگرهای صفحه تخت و مکعب های پروجکشنی دارای اسکیلرهای داخلی هستند که به تصویر اجازه ی کشیده شدن در طول آرایه را می دهند. این امکان می تواند برای کاربردهایی که از ویدئو وال ها فقط به منظور نمایش یک تصویر بزرگ در کل ویدئو وال استفاده می کنند، مناسب باشد. برای کاربردهایی که نیازمند نمایش همزمان چند تصویر از ورودی های مختلف هستند، یک راه حل ساده وصل مستقیم هر ورودی به هر نمایشگر منفرد ویدئو وال است. برای انعطاف در توزیع سیگنال ها بین نمایشگرها می توان از یک سوئیچر، آمپلیفایر توزیع یا ماتریکس سوئیچر استفاده کرد.

هرچند با این راه حل، تعداد ورودی هایی که می توان نمایش داد محدود به تعداد نمایشگرهای ویدئو وال خواهد شد. به عنوان مثال، یک ویدئو وال 2×2 دارای یک ماتریکس سوئیچر، فقط اجازه ی نمایش همزمان چهار تصویر را می دهد.

استفاده از یک پردازنده ی ویدئو وال یک راه حل به مراتب تطبیق پذیر تر و قدرتمند تر است. پردازنده ی ویدئو وال سیستم را انعطاف پذیر کرده و به کاربر این اجازه را می دهد تا با نمایش تصاویر به صورت پنجره پنجره در هر نمایشگر امکان نمایش تصاویر بیشتر در نمایشگرهای کمتر را داشته باشد. ابعاد و موقعیت پنجره ها را می توان بسته به تعداد تصاویر عوض کرد.

ورودی هایی با رزولوشن و فرمت متفاوت

یک پردازنده ی ویدئو وال می تواند سیگنال های ورودی متفاوتی مانند ویدئوهای SD، HD و تصاویر گرافیکی کامپیوتری را به منظور نمایش همزمان آنها در کنار یکدیگر، دریافت و پردازش کند. یک تصویر روشن و واضح برای یک صفحه نمایشگر ضروری است. ویدئو وال ها تصاویری با روشنایی ثابت صرف نظر از ابعاد تصویر به ببینده ارائه می دهند.

توانایی «ترکیب و تطبیق» سیگنال فرمت های مختلف برای نمایش همزمان آنها می تواند یک عامل حیاتی برای مشاغلی باشدکه باید اطلاعات مختلف تصویری را به طور همزمان مشاهده کنند و همچنین بتوانند این اطلاعات را به دلخواه خود گروه بندی و موقعیت دهی کنند.

هر منبع ورودی را می توان در هر قسمتی از ویدئو وال نمایش داد، و انواع بسیار مختلفی از ورودی ها را می توان فقط در یکی از نمایشگرها نیز نمایش داد. شکل 1-3 را ببینید. توانایی «ترکیب و تطبیق» سیگنال فرمت های مختلف برای نمایش همزمان آنها می تواند یک عامل حیاتی برای مشاغلی باشدکه باید اطلاعات مختلف تصویری را به طور همزمان مشاهده کنند و همچنین بتوانند این اطلاعات را به دلخواه خود گروه بندی و موقعیت دهی کنند.

ساده سازی نمایش

پردازنده های ویدئو وال ها با تهیه ی یک فرمت سیگنال خروجی یکسان، نیاز به ذخیره ی تنظیمات منحصر به فرد ورودی مانند اندازه، موقعیت یا فاز برای ورودی های مختلف بر روی هر نمایشگر را از بین می برند. مدیریت فرمت های ورودی مختلف با یک فرمت خروجی مشترک، باعث ساده شدن عمل یکپارچه سازی می شود، زیرا نمایشگرها باید برای تنها یک رزولوشن و نرخ تجدید پیکربندی شوند. استفاده از رزولوشن اصلی نمایشگرها بهترین کیفیت تصاویر را نتیجه می دهد.

پردازش تصویر با کیفیت بالا

به طور کلی پردازنده های ویدئو وال ها تغییر مقیاس تصاویر را با کیفیت تر از اسکیلر های داخلی نمایشگرها انجام می دهند. این تفاوت را می توان به وضوح برای بزرگنمایی تصاویر در آرایه های بزرگتر از 2×2، یا زمانی که تصاویر با رزولوشن بالا کوچکنمایی می شوند، مشاهده کرد. مورد دوم بخصوص برای کاربردهایی که در آن جزئیات مهم نمودارها، اطلاعات و تصاویر دوربین ها علیرغم ابعاد کوچک تصویر باید خوانا و واضح باشند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

قابلیت شخصی سازی بالا در نمایش تصاویر

یک پردازنده ی ویدئو وال به کاربر اجازه ی شخصی سازی کامل از جمله اضافه کردن، تغییر دادن اندازه و چیدن پنجره ها، و تخصیص ورودی ها به هر یک را می دهد. هر پنجره می تواند به هر میزان دلخواه کوچک، یا به اندازه ی کل ویدئو وال بزرگ باشد. علاوه بر این، می توان پنجره ها را به صورت لایه ای بر روی هم قرار داد. پردازنده ی ویدئو وال به طور اتوماتیک ورودی را با ابعاد پنجره بهینه می کند. همچنین امکانات بسیار بیشتری نظیر تنظیمات لبه های پنجره ها و زیرنویس ها، پس زمینه ی زنده برای ورودی ها، نقشه ها، آرم ها و سایر اشکال گرافیکی موجود در حافظه ی پردازنده برای استفاده به عنوان پس زمینه، وجود دارد. پردازنده های ویدئو وال ها به کاربر این اجازه را می دهند تا دقیقا شکل و شمایل محتوا را آنطور که موردنظرش است به نمایش بگذارد، و همچنین امکان ایجاد، ذخیره و فراخوانی لی اوت پنجره ها را برای کاربر فراهم می سازند.

دلایلی برای یادگیری بیشتر

ویدئو وال ها برای کاربردهایی که نیازمند ارائه ی تصاویر بزرگ و چند تصویر مختلف همزمان هستند ایده آل می باشند، زیرا این دستگاه ها همزمان با ارائه ی امکانات فراوان برای شخصی سازی لی اوت تصاویر، بهترین کیفیت تصویر را نیز فراهم می آورند. هرچند مهندسی یک ویدئو وال می تواند چالش برانگیز باشد. تعداد بسیار زیادی از عوامل باید به دقت در نظر گرفته شوند، که بسیاری از این عوامل مختص کاربردهای ویدئو وال هستند.

ویدئو وال ها – چیزی بیش از یک نمایشگر

یک رویکرد معمول برای طراحی سیستم های ویدئو وال این است که ابتدا صفحه نمایش آن مشخص شود، و سپس سایر اجزای سیستم به عنوان عناصر پشتیبان مشخص و تهیه شوند. هرچند، این رویکرد بسیاری از جنبه های یک طراحی موفق ویدئو وال را نادیده می گیرد. با وجود اینکه نمایشگرهای ویدئو وال ها با اهمیت هستند، ولی آنها فقط یک عضو از سیستم هستند.

راهنمای طراحی سیستم های ویدئو وال اکسترون

این راهنما یک منبع جامع برای ارزیابی، طرح ریزی و اجرای موفقیت آمیز طراحی سیستم ویدئو وال است. بخشی که در ادامه می آید طیف وسیعی از ملاحظاتی را که در ویدئو وال ها مهم هستند پوشش خواهد داد:

نیازسنجی: برای طراحی هر نوع ویدئو والی باید از کاربرد آن اطلاع داشت. انتخاب اجزا مناسب منوط بر فهمیدن این موضوع است که هر ویدئو وال دقیقا چگونه استفاده خواهد شد.
عوامل محیطی و ارگونومی: در طراحی ویدئو وال ها باید تعامل انسان را نیز در نظر گرفت. شرایط نوری، موقعیت افراد، موانع فیزیکی و سایر عوامل برای تضمین راحتی دید افراد و خوانایی محتوا، از اهمیت بالایی برخوردارند.

تعیین شکل، اندازه و تراکم پیکسل ویدئو وال: کاربرد، چیدمان اتاق، و نوع و چینش محتوا بر روی ویدئو وال، بر شکل و ابعاد کلی ویدئو وال تاثیر می گذارد. اینکه افراد چقدر به صفحه نمایش نزدیک هستند تعیین کننده ی میزان تراکم پیکسل ویدئو وال است.

انتخاب صفحه نمایش ویدئو وال: با اطلاع از ابعاد، شکل و تراکم پیکسل، می توانید مدل و تکنولوژی صفحه نمایش را انتخاب کرده و پیکره ی ویدئو وال را نهایی کنید.

پردازنده ی ویدئو وال: پردازنده های ویدئو وال ها به اندازه ی صفحه نمایش های آنها مهم هستند. هرچند، تا حد زیادی در امکانات، توانایی ها و قیمت متفاوت هستند. این راهنما اطلاعات جامعی در مورد پردازنده های ویدئو وال ها ارائه می دهد تا به شما در انتخابتان کمک کند.

معماری پردازنده ی ویدئو وال: پردازنده ها می توانند به صورت یک واحد منفرد مرکزی باشند و یا بصورت واحدهای ماژولار در بین نمایشگرها توزیع شوند.

پلتفرم پردازنده ی ویدئو وال: بعضی پردازنده ها مبتنی بر تکنولوژی های کامپیوتری هستند، گروهی دیگر به صورت مستقل فقط وسیله ی پردازش ویدئو هستند و برخی از پردازنده ها هم ترکیبی از این دو نوع هستند.

امکانات پردازنده ی ویدئو وال: عملکرد مقیاس گذاری، گزینه های شخصی سازی پنجره ها، میزان و نحوه ی جبران لبه های صفحات چند عدد از امکانات موجود هستند.

کنترل سیستم: سیستم باید به راحتی کنترل شود، و بدون اینکه به دلیل پردازش تصاویر از سرعتش کاسته شود، به سرعت دستورات کاربر پاسخ دهد.

اجزای پشتیبانی سیستم: سیستم های ویدئو وال ممکن است شامل تعویض کانال ها توسط ماتریکس سوییچ، گسترش سیگنال توسط سیم ها و کابل های زوج به هم تابیده ، پخش آنلاین محتوا توسط IP و غیره باشند.

یک رویکرد معمول برای طراحی سیستم های ویدئو وال این است که ابتدا صفحه نمایش آن مشخص شود، و سپس سایر اجزای سیستم به عنوان عناصر پشتیبان مشخص و تهیه شوند. هرچند، این رویکرد بسیاری از جنبه های یک طراحی موفق ویدئو وال را نادیده می گیرد.

یک طراحی ویدئو وال موفق علاوه بر اجزا و تکنولوژی ها، عوامل محیط و انسانی را نیز در نظر می گیرد.

نیازسنجی

سرمایه گذاری هنگفت در بخش سیستم های AV تقریبا همیشه با بررسی های بسیار موشکافانه روبرو می شود، بنابراین ضروری است که نیازمندی های سیستم ویدئو وال برای هر پروژه ای شناسایی و صحه گذاری شود.

سرمایه گذاری های قابل توجه

سیستم های ویدئو وال نیازمند سرمایه گذاری های هنگفت شامل هزینه های نمایشگر، پردازنده، و تجهیزات کنترل و توزیع، هستند. باید توجه ویژه ای به اجزا ویدئو وال ها به خصوص سیستم پردازشی آنها که قادر به اعمال تکنولوژی پیچیده و منحصر به فرد جهت شخصی سازی نمایش محتوا هستند، داشت.

برای بسیاری از افراد ویدئو وال ها یک تکنولوژی ناآشنا هستند، و ممکن است براحتی گرفتار تکنولوژی جدید و امکانات پر ذرق و برق آن شوند و یا براحتی قید ویدئو وال ها را زده و به سمت سیستم های ساده تر و ارزان تر بروند. سرمایه گذاری هنگفت در بخش سیستم های AV تقریبا همیشه با بررسی های بسیار موشکافانه روبرو می شود، بنابراین ضروری است که نیازمندی های سیستم ویدئو وال برای هر پروژه ای شناسایی و صحه گذاری شود.

قانون مشترک کسب و کار، که به جان روسکین ، شاعر، هنرمند و منتقد اجتماعی دوران ویکتوریایی نسبت داده می شود، یک نکته ی مهم را در حین انتخاب اجزا سیستم ویدئو وال یادآور می شود. این قانون بر انجام یک نیازسنجی کامل قبل از هرگونه سرمایه گذاری قابل توجه بر تکنولوژی تاکید دارد:

«عاقلانه نیست که بیش از حد هزینه کنید، اما اگر کمتر از حد هزینه کنید بدتر است. وقتی بیش از حد هزینه کنید، مقداری پول از دست می دهید-همین. ولی وقتی کمتر از حد هزینه کنید، ممکن است همه چیز را از دست بدهید، زیرا چیزی که خریدید قابلیت اجرای کاری که برای آن خریداری شده بود را ندارد. طبق قانون مشترک تعادل کسب و کار شما نمی توانید با هزینه ی کم به همه چیز دست پیدا کنید- امکان پذیر نیست.»

یک نیازسنجی کامل کمک می کند تا نیازهای اساسی مشخص، و تکنولوژی های نامناسب یا غیرضروری شناسایی شوند. همچنین باعث جلوگیری از هزینه کردن کمتراز حد و در نتیجه ایجاد سیستمی ناکارآمد می شود.

از موارد پایه ای شروع کنید

وقتی موارد مورد نیاز برای یک سیستم ویدئو وال که مشتری سفارش داده را لیست می کنید، سوالات پایه ای زیر را مطرح کنید:

آدرس و اسم مکانی که سیستم قرار است نصب شود چیست؟ این مکان چه نوع محیطی است؟
هدف کلی از نصب ویدئو وال چیست؟
چه کاربردهایی برای ویدئو وال مورد استفاده در این محیط مد نظر است؟
همانطور که قبلا اشاره شد، کاربردها و محیط های مختلف نیازمند توانایی ها و عملکرد مختلفی هستند.

چرخه ی کاری

در مورد برنامه ی زمانی کاربر برای استفاده از ویدئو وال مطلع شوید. آیا به صورت مقطعی و برای نمایش های کوتاه مدت استفاده خواهد شد؟ یک برنامه ی 40 ساعت در هفته دارد؟ بصورت شبانه روزی استفاده می شود؟ این امر به تعیین قابلیت اطمینان سیستم کمک می کند.

کیفیت تصاویر

وقتی که کاربرد و برنامه ی زمانی استفاده از سیستم مشخص شد، با پرسیدن سوالات زیر می توان الزامات فنی بیشتری را مشخص کرد:

چه نوع اطلاعات بصری ای قرار است نمایش داده شود؟ ویدئو؟ اخبار زنده؟ تصاویر و اطلاعات گرافیکی؟ ویدئو کنفرانس؟ تصاویر دوربین های مدار بسته؟ اطلاعات ارسالی از سایر نهاد ها و سازمان ها؟
آیا قرار است از دستگاه هایی با خروجی HDCP-encrypted، مثل دستگاه های پخش بلوری و کابل های دیجیتال و یا رسیورهای ماهواره ای استفاده شود؟
اطلاعات باید چگونه نمایش داده شوند؟ آیا در یک لحظه فقط یک یا تعداد اندکی تصویر نشان داده می شود، یا سیستم باید قادر به پخش تصاویر زیادی به صورت همزمان و با ترکیب های مختلف باشد؟
چقدر فضا برای استفاده از ویدئو وال موجود و یا پیش بینی شده است؟
چه نوع تکنولوژی نمایشگری می تواند برای این کاربرد استفاده شود؟ پروژکتورها؟ مکعب های پروجکشنی؟ LCD های صفحه تخت؟ و یا یک تکنولوژی دیگر؟ انتخاب تکنولوژی نمایشگر غالبا توسط میزان فضای در دسترس، نوع اطلاعاتی که باید نمایش داده شود، و ابعاد لازم تصاویر مورد نمایش تعیین می شوند.
چقدر فضا در جلو یا عقب نمایشگر برای تعمیرات وجود دارد؟
آیا فضایی برای پردازنده ی ویدئو وال، دستگاه هایی که به آن متصل می شوند و سایر تجهیزات AV وجود دارد؟ آیا محدودیت فضایی برای نصب اینها وجود دارد؟
چه نوع رابط کاربری ای برای کنترل ویدئو وال لازم است؟ آیا اپراتور یک تکنسین مجرب AV است یا کارکنان عادی همان مکان؟
اگر ویدئو وال در یک سازمان دولتی و یا شرکتی که با یک سازمان دولتی قرارداد دارد نصب می شود، آیا محتوای محرمانه ای برای نمایش وجود دارد؟
آیا محتوای شامل حق کپی رایت در مکان های عمومی پخش خواهد شد؟
پاسخ به این سوالات به شما کمک می کند تا اساسی ترین الزامات سیستم را مشخص کنید. هرچند، تعداد بسیار زیادی از ملاحظات محیطی و عملکردی وجود دارند که می توانند در انتخاب تکنولوژی های ویدئو وال تاثیر بگذارند.

انتخاب تکنولوژی نمایشگر غالبا توسط میزان فضای در دسترس، نوع اطلاعاتی که باید نمایش داده شود، و ابعاد لازم تصاویر مورد نمایش تعیین می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.