صفحه اصلی / دی جی DJ / منظور از میکس و مسترینگ چیست؟

منظور از میکس و مسترینگ چیست؟

منظور از میکس و مسترینگ چیست؟

منظور از میکس و مسترینگ چیست؟

احتمالا شما بارها کلمه میکس و مسترینگ را شنیده باشید. اما منظور از میکس و مسترینگ چیست؟
یک مثال ساده! زمانی که شما در نظر دارید یک رایانه را اسمبل یا به زبان ساده سر هم کنید ابتدا با توجه به نیازتان قطعات خود را خریداری می کنید. سپس بعد از مشخص شدن قطعات شروع به سر هم کردن قطعات می کنید و بعد از آن اسمبل نرم افزاری و نهایتا نصب سیستم عامل و در انتها نصب نرم افزاررهای مورد نیاز را انجام می دهید.
در یک پروژه یا یک آهنگ انتخاب سازها و صداها همان انتخاب قطعات است. میکس یا ترکیب صداها با هم یا ترکیب وکالها با سازها یا تراک اصلی همان اسمبل میباشد و استفاده نهایی همان مسترینگ یا تنظیم کلیه سازها در برابر هم و کل کار در برابر صدای خواننده و کل یک اهنگ در قبال تراکهای دیگر یک آلبوم می باشد.

میکس و مسترینگ مبحثی بسیار گسترده و وسیع است. نیاز به دانش موسیقی، فن صدا شناسی، ابزار یا همان پلاگین های مسترینگ، تجربه و … دارد. تجهیزات سخت افزاری مانند یک هدفون خوب یا یک سیستم مانیتورینگ خوب نیز مورد نیاز است.
میکس از عوامل دیگری چون نوع کار پاپ یا رپ یا کلاسیک یا سنتی و زمان کار و حتی جنس صدای خواننده نیز تبعیت می کند. یعنی به طور مثال افکتهای مورد نیاز یک کار پاپ با یک کار سنتی متفاوت می باشد.

مسترینگ علمی است که نهایتا تکلیف نهایی یک آهنگ را مشخص می نماید. برخی از مواقع زمانی که چندین تراک از یک آلبوم را میشنویم با تعویض تراکها بلاجبار مجبور میشویم صدای تراک بعدی را کم یا بلند کنیم یعنی به عبارت دیگر صدای نهایی در همه تراکها یکسان نیست یا فرکانسهای پایین در یک تراک بیشتر از تراک قبلی به گوش میرسد .یا صدای خواننده نسبت به تراکهای دیگر زنده تر یا بیرنگ تر میباشد.دلیل این موضوع را در ضعف مسترینگ نهایی آلبوم میتوان یافت.چون در حقیقت کل مجموعه توسط یک ارنجر و یک میکس کننده نهایی نشده.پس اختلاف فرکانسها بسیار مشهود است. یا در زمانی که شما صدای برخی سازها را در یک آهنگ کمتر یا بیشتر یا متفاوت تر میشنوید نشانه میکس و مسترینگ ضعیف است.

برخلاف این اندیشه جا افتاده میکس تنها مختص به وکال یا همان صدای خواننده نیست. فرایند میکس میتواند شامل کلیه سازها یا یک صدای خاص باشد.
مسترینگ هم تنظیم کلیه ولومها، افکتها و پارامترها به صورت کیفی است. در مقابل میکس بیشتر تنظیم پارامترها به صورت کمی است. تغییر مکان یک وکال یا یک ساز میکس و تنظیم این دو در قبال کل کار مسترینگ نام میگیرد.

میکس و مسترینگ به زبانی دیگر

میکس و مسترینگ مربوط به Quality و یا کیفیت نهایی یک موسیقی می شود که با اجرای درست آن می توان به نتیجه ی مطلوبی دست یافت و کاری حرفه ای ارائه داد.
موسیقی روح را به حرکت وامی دارد و قادر است تأثیرات قوی و متفاوتی بر جای بگذارد، می تواند انسان را آرام و یا هیجان زده کند! اما چه زمان موسیقی تاثیرگذارتر است و به غیر از آهنگسازی، هنر نوازندگل، شعر و صدای خواننده چه فاکتورهایی باید ارزیابی شود تا آهنگ با شنونده ارتباط بر قرار کند و حرفی برای گفتن داشته باشد؟

اگر چند اثر موسیقی موفق را مورد بررسی قرار دهیم متوجه خواهیم شد که مواردی در همه ی آنها مشترک است. که این موارد عبارتند از: آهنگسازی، شروع و پایان، ملودی ها و شعر و در نهایت صدابرداری.
یک موسیقی همان طور که به آهنگسازی و ملودی های مناسب و … نیازمند است، به یک صدا برداری خوب نیز نیاز دارد و باید میکس و مسترینگ یک موسیقی را جدا از بقیه ی اجزای آن و به طور مستقل بررسی کرد.

اما هدف از میکس و مسترینگ چیست و موجب چه تغییراتی در کار خواهد شد؟
۱-تقکیک دقیق صداها و مشخص شدن جایگاه هر صدا در کل اثر:
این مرحله جای هر صدا در پروژه را مشخص میکند؛ بهعنوان مثال تعیین کننده ای Volume و Paning ( پخش صدا از باند چپ یا راست) اصوات است به طوری که با بقیه ی صداها تداخل نکند و در آخر نتیجه ای دلنشین و همچنین حرفه ای داشته باشد.
بعد از این مرحله هر صدا جایگاه خود را دارد و به راحتی قابل شنیدن است. اما لازم نیست که تمام صداها که در موسیقی وجود دارد کاملا واضح باشد و می*تواند برای پر کردن قسمتی از کار استفاده شود.

۲-قدرت گرفتن صداها:
این مرحله باعث می شود تا صداهای موجود را بهتر تشخیص داده و بشنویم؛ هر صدا یا ساز استفاده شده در آهنگ، در این مرحله حجم بیشتری پیدا کرده و به اصطلاح باعث پر شدن کار میگردد. به طوری که اگر کل موسیقی خلوت باشد نیز صداها حجیم و پر به نظر خواهد رسید.
این مرحله همچنین برای قوت بخشیدن به ریتم Drum و پرکاشن مناسب است.

۳-خذف صداها و فرکانس های اضافه:
در حین انجام میکس و مسترینگ در کار ممکن است متوجه اصوات و فرکانس هایی شویم که وجودشان نه تنها لازم و ضروری نیست، بلکه زائد و اضافی است که باید از کار حذف شوند .
این مرحله کمک زیادی برای دلنشین شدن اثر و از بین رفتن صداهای گوش خراش میکند.

۴-واقعی تر شدن صداهای موجود:
ممکن است در یک آهنگ صداهای به کار برده شده خام به نظر بیایند و حس دلخواه را به شنونده القا نکنند، بنابراین این مرحله موجب پخته شدن، حجیم شدن و واقعی تر شدن اصوات میگردد و صداهای محو به صورت شفاف ظاهر خواهند شد.
همچنین این تصور وجود دارد که با اضافه کردن صداها و سازهای مختلف میتوان به آهنگ حجم داد و آن را پر کرد، اما در واقع این کار اصولی نبوده و موجب شلوغی موسیقی می شود.
موارد ذکر شده در بالا در آهنگهای مختلف دارای تفاوتهایی می باشد، به عنوان مثال باید به جنس صداها و سازهای به کار رفته توجه کرد و به تنطیم آن پرداخت.

از دیگر عوامل مهم، سبک، ملودی ها و تم کلی کار است که توجه به آن ضروری میباشد. مثلا اگر در سبک Trance یا House از Kick ضعیف استفاده شود و کار صدا برداری مناسبی نداشته باشد، صدای استفاده شده به سختی شنیده خواهد شد. رعایت این موارد می تواند کمک شایانی در تنظیم آهنگ کند و موجب رضایت بیشتر شنونده از کار شود.

میکس در مجموع به سلیقه ی شخص تنظیم کننده برمی گردد و فرد با استفاده از احساس و خلاقیت خود میتواند اثری زیبا و به یاد ماندنی خلق کند. زیرا میکس و مسترینگ یکی از مهمترین فاکتورهای تولید یک اثر موسیقی خوب، کامل و حرفهای می باشد که نباید از آن غافل شد.

———————————————————————

شرکت شبکه متخصص در نصب و تجهیز سیستم های صوت، تصویر و نور سالن های کنفرانس، همایش، آمفی تئاتر، تجهیزات استودیویی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.