صفحه اصلی / الکترونیک / سینتی سایزرYAMAHA DX10

سینتی سایزرYAMAHA DX10

رویای YAMAHA DX10

دنیای لایتناهی سینتی سایزرها برای سینت بازها، بهشتی توصیف نشدنی و لذت آن مختص طراحان صدایی است که با تمام وجود این هنر مهندسی را دنبال می کنند. در دنیای موسیقی الکترونیک معدود افرادی هستند که با تولید صداهایی خاص توسط سینتی سایزر محبوب خود و بداهه نوازی با آنها لذتی می برند که هیچ موسیقی ضبط شده ای را به آن ترجیح نمی دهند. از سینتی سایزرهای آنالوگ مادولار وینتیج گرفته تا سینت های دیجیتال نرم افزاری هر یک ویژگی های منحصر به فردی دارند که به آنها شخصیت خاص خودشان را می دهد. در این بین سینتی سایزرهای FM به این جهت شهرت دارند که قادر به تولید صداهایی شفاف، با هارمونیک های بسیار غنی می باشند. ویژگی ای که هر طراح صدای حرفه ای را مجذوب خود می کند. اما در مقابل کار با این سینتی سایزرها چندان راحت نیست و نیازمند درک درست سنتز صدا و کسب تجربه فراوان است.

انقلابی در دنیای سنتی سایزرها !

از مشهورترین سینتی سایزرهای FM میتوان YAMAHA DX7 را نام برد که در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی از محبوبیت ویژه ای برخوردار بود. سینتی سایزری که تاثیر زیادی روی موسیقی های زمان خود گذاشت.  کمپانی یاماها پس از کسب این موفقیت مدلهای مختلفی از سینتی سایزرهای FM را تولید و وارد بازار نمود، از آن جمله می توان DX7 mkII، DX1، DX5، DX9, DX100, DX21  و DX27 را نام برد  که البته در زمان خود از قیمت بسیار بالایی برخوردار بودند . برای مثال YAMAHA DX1 در سال ۱۹۸۵ قیمتی در حدود ۱۴۰۰۰ دلار امریکا داشت. پس از این موفقیت در سالهای بعد کمپانیهای بسیاری دست به تولید سینتی سایزرهای دیجیتال FM زدند. در این بین شرکت دوست داشتنی Native Instruments آلمانی، سینتی سایزر نرم افزاری FM خود را با نام FM7 به دنیای صدا معرفی نمود. FM8 نیز نسخه تکامل یافته FM7 است که همچنان آپدیت می شود. قابلیتهای شگفت انگیز این سینتی سایزر نرم افزاری دیجیتال (برپایه FM Synthesis) آن را به سینتی سایزری مشهور و در عین حال مرموز بدل ساخته است. پنجره ماتریکسمنحصر به فرد با قابلیت بالای روتینگ و یوزر فرندلی که در کمتر سینتی سایزری دیده می شود، شش اوپریتور (Oscilator) با قابلینت تولید ۳۲ ویوفرم مختلف، نویز میکر، فیلتر، چندین افکت کاربردی و مورف همه و همه موجب خاص بودن این سینتی سایزر هستند.

و اما امروز YAMAHA DX10 سینتی سایزر FM سخت افزاری رویایی که تصویرش هم از هر طراح صدای خبره و با سابقه ای دلبری می کند. ۳۷ کلاویه استاندارد، جوی استیک مورف، صفحه دیجیتال لمسی ماتریکس، نمایشگر ال سی دی به همراه فیدرها و نابهای کنترلر… .  اینها عوامل وسوسه کننده سینت بازها خواهند بود. قابلیتهایی که ذهن یک طراح صدای واقعی را تسخیر می کند. ترکیبی از DX7 و FM8  ایده ای است که فقط از ذهن یک عاشق واقعی صدا و سینتی سایزر تراوش می کند. اما آیا این کانسپت نظر مهندسان و مدیران کمپانی یاماها را جلب خواهد نمود و نوه ی DX7 متولد خواهد شد؟!
جواب: امیدواریم!!!
نویسنده: سعید روشنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.