صفحه اصلی / انواع سازها / تفاوت گیتار دست ساز و گیتار ساخت کارخانه

تفاوت گیتار دست ساز و گیتار ساخت کارخانه

تفاوت گیتار دست ساز و گیتار ساخت کارخانه

تفاوت گیتار دست ساز و گیتار ساخت کارخانه

معمول تری سوالی که بیشتر اشخاص در مورد همه سازهای دست ساز و به خصوص گیتارهای دست ساز مطرح می کنند، این است که چرا قیمت این سازها بیشتر از سازهاى کارخانه اى مى باشد؟ سوال بعدی که زیاد مطرح می شود، این است که اصلا فرق بین سازهاى دست ساز با سازهای سری کاری شده کارخانه ای در چیست؟

این ها سوال های خوب و قابل توجه اى هستند که پاسخ به آنها کمى پیچیده است.  

در ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که در حقیقت مقایسه کردن این دو نوع ساز با هم، از مبنا مقایسه اى نادرست است. مقایسه سازهاى دست ساز و ساز کارخانه اى بیشتر شبیه مقایسه کردن دو موضوع کاملا بی ارتباط به هم مى باشد. هر کدام از این نوع سازها استناندارهای خاص خود را دارند که بایستى  بر اساس همین استانداردهای خاص خود هم بررسی و تعریف شوند.

سازهای کارخانه ای با همان احساسی که یک ساز دست ساز ساخته می شود، ساخته نمی شوند. در واقع، در کارخانه ها، سازها را به صورتی کاملا متفاوت، برای مشتریانى متفاوت، با تکنیک های تولید انبوه، تولید مى کنند.

انتخاب امکانات و گزینه های شخصی

کارخانه ها، سازها را در مدل های محدود و مشخصات از پیش تعین شده ای، تولید انبوه می کنند و اگر شما تغییراتى جزیی را براى ساز مورد نظرتان، مد نظر داشته باشید، مثلا اگر قسمتی را کمی بزرگ تر یا کوچک تر بخواهید، این امر در کارخانه ها به دلیل اینکه باید کل خط تولید را تغییر دهند، امرى غیر ممکن است و یا اگر این امکان را به شما فراهم کنند، هزینه هایی غیر معقول در پى خواهند داشت.

در مقابل یک سازنده ی ساز دست ساز، می تواند از همان ابتداى کار تا تحویل آن به شما، تمامی نیازها و سلیقه های شخصی شما را مد نظر داشته باشد و بهترین و مناسب ترین ساز را براتتان فراهم کند.

فرهنگ عمومی

در فرهنگ بعضی کشورها، به عنوان مثال در ژاپن، گفته مى شود که نوازنده ها دقیقا به دنبال همان ساز و صدایی هستند که یک نوازنده دیگر، استفاده می کند و یا آهنگی را با آن ضبط و پخش کرده است. در واقع این طرز تفکر و این فرهنگ، دقیقا همان چیزی است که کارخانه های ساز سازی، برای تولید سری کاری سازهاى شان، به آن احتیاج دارند. در طرف مقابل این طرز تفکر اما، در بیشتر کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی، طرز فکر دیگرى در بین موزیسین ها و نوازندگان وجود دارد. در این نوع نگاه و برخورد، هر نوازنده، بر اساس روحیات فردی و ویژگی های فیزیکی بدن خودش، به دنبال آن ساز مختص و منحصر به فرد، برای خودش می گردد. ممعولا این دست از موزیسین ها، گلایه هاى زیادى از سازهای سری کاری شده ساخت کارخانه ها دارند. بدلیل اینکه سازهاى کارخانه اى نمى توانند نیازهای فردی آن ها را برآورده سازند و روحیات آن ها را منعکس کنند.

ویژگی های منحصر به فرد نوازنده

علاوه بر اینکه درک و احساس آدمها نسبت به صداها، متفاوت از هم مى باشد، ویژگی های فیزیکی وبدنی هر موزیسین هم منحصر به فرد و متفاوت از دیگرى مى باشد. به طور مثال، اندازه انگشت ها و دست های هیچ نوازنده ای با نوازنده ی دیگر، برابر نیست، که این مسئله ایجاب می کند که پهنا و ضخامت دسته گیتارها هم، بر اساس مشخصات فیزیکى نوازنده ها، برایشان متفاوت باشد.

ارزش و قیمت ساز

در مورد قیمت سازها هم بایستی گفت که قیمت سازهای دست ساز، بیشتر، منعکس کننده میزان ظرافت کاری ها و تجربه سازنده آن ساز مى باشد. یک سازنده ساز دست ساز، بطور میانگین 200 ساعت برای ساختن یک ساز زمان  می گذارد، در حالی که این زمان در خط تولید کارخانه ها، چیزی بین 8 تا 36 ساعت مى باشد.

کیفیت صدا

کیفیت و صدا دهی سازهای کارخانه ای معمولا شبیه هم هستند. در حالی که این مورد در سازهای دست ساز صدق نمی کند. هر ساز دست ساز، طنین منحصر به فرد و لحن مختص به خودش را دارا مى باشد.

چوب و اجزای تشکیل دهنده ساز

یک سازنده ساز دست ساز، تمامی چوب ها و اجزای سازش را، با دقت و وسواس خاصی انتخاب می کند. اجزایی مانند، روزت ها، خاتم کاری ها، چوب پشت ساز، چوب بدنه، دسته ساز و همینطور گوشی های ساز را با دقت فراوان مشخصا براى همان ساز انتخاب مى کند. ضمن اینکه یک سازنده ساز دست ساز، از همان ابتداى شروع به ساخت ساز تمامى سلیقه ها و نظر نوازنده ساز یا موزیسین سفارش دهنده را مد نظر دارد.

در مقابل تمام اجزای خط تولید یک محصول کارخانه ای، بر اساس یک استاندارد کلی، از قبل انتخاب شده اند.

جنبه های مشترک سازنده و نوازنده

در آخر اینکه یک ساز دست ساز محصول  یک روند همکاری دوجانبه بین نوازنده و سازنده ساز مى باشد. همان طور که یک نوازنده خوب به دنبال آن ساز خاص، آن ساز دارای لحن و طنین کامل خودش می گردد تا بتواند به بیان شخصی و فردی خودش برسد، تا بتواند آن رابطه ی ویژه ای را که بدنبالش می گردد را با مخاطب خاص خود برقرار کند، همان طور هم یک سازنده حرفه ای ساز به دنبال یافتن موزیسین های است که قادر به تمیز دادن و تشخیص دادن نواهای سازهای او باشند، نوازندگانی که درکی بهتراز لحن و بیان هنری صدای سازهای او داشته باشند.

این فرایندی از یک همکاری می باشد، یک همکاری مثمر ثمر و خلاق بین موزیسین ها و سازندگان ساز.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.