صفحه اصلی / صدابرداری / ولوم Gain گین روی میکسر

ولوم Gain گین روی میکسر

ولوم Gain گین روی میکسر

Gain گین چیست؟

آموزش کار با میکسر ها

Gain چیست؟
در قسمت های دیگه انجمن و در مقالات آموزشی گفتیم هر ورودی تنظیمات خاص خود را دارد ،
در این بخش قصد داریم در مورد Gain یا همون حساسیت صحبت کنیم که اولین ولوم تنظیمی است که به چشم میخورد.لول Gain برای افزایش دامنه صدای ورودی به خط میکسر است ، یعنی اگر Gain ما به طور مثال ۳۰dB باشد صدایی معادل ۳۰dB به خط ما ورود پیدا میکند . و اگر Gain ما ۶۰dB باشد صدایی معادل ۶۰dB ورود پیدا خواهد کرد .

علت این که ما به Gain حساسیت می گوییم این است که هرچه این ولوم باز تر می شود گیرایی میکروفن بیشتر می شود به طور مثال خواننده اگر تا الآن فاصله دهانش تا میکروفن ۵cm بود با گین ۲۰dB ، پس از افزایش Gain به ۳۰dB می توان فاصله را ۱۵cm کرد .حالا به چند نکته توجه کنید :

  • اگر Gain بیش از حد زیاد شود میکروفن می تواند صدای باندها را بگیرد و صدا در یک حلقه بسته می افتد به این صورت که صدا از بیکروفن به باند و از باند به میکروفن میرود که اصطلاحاً به این اتفاق Feedback یا همان اصطلاحاً سوت زدن می گویند ، پس باید Gain را متناسب با شرایط انتخاب کرد .
  • با تنظیم Gain میزان دامنه صدایی که وارد خط می شود را می توان کنترل کرد به طور مثال :

گفتیم که Gain ابزاری است برای افزایش دامنه سیگنال حال تصور کنید اگر قرار باشد Gain هر سیگنالی را زیاد کند بالآخره باید یک محدودیتی وجود داشته باشد ، به طور مثال اگر دامنه سیگنال زیاد باشد با افزایش گین از میزان توانایی ورودی دستگاه خارج میشود و اتفاقی که در شکل میبینید میافتد . قسمتهای اضافی کات میشود که همان دیستورت (distort) رخ میدهد . به همین دلیل وقتی صدا زیاد باشد ما Gain را کم میکنیم تا افزایش دامنه صدا زیاد نشود و اتفاقی که نام برده شد نیافتد . این اتفاق دو نکته را در بر خواهد داشت :
الف ) تغییر شکل موج صدا همانند شکل یا همان distort ، صدایی نامفهوم و خراب شده و گوش خراش !
ب ) فشار زیاد به ورودی خط که اگر کنترل شود امکان سوختن خط هست .
پس با توجه به مجموع مطالب فوق می توان گفت Gain مسئله ای است که باید به توجه به صدای خواننده یا صدای تولیدی که ورود پیدا می کند به میکسر تنظیم شود که بهترین بهره را بتوان برد ، اگر فاصله زیاد ، صدای خواننده کم Gain زیاد شود اگر فاصله کم و صدای خواننده زیاد Gain باید کم شود.

خرید میکسر استودیویی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.