صفحه اصلی / دی جی DJ / هنر نورپردازی صحنه

هنر نورپردازی صحنه

هنر نورپردازی صحنه

هنر نورپردازی صحنه

نورپردازی صحنه هنر صنعت نور است که ازآن در تئاتر، حرکات موزون، اپرا و دیگر کارهای هنرهای استفاده می شود. انواع مختلفی از ابزارهای نورپردازی استیج به همین ترتیب استفاده می شود. علاوه بر نورپردازی پایه ، نورپردازی مدرن استیج نیز می تواند شامل جلوه های ویژه، مانند لیزر و دستگاههای تولید مه شود. افرادی که در زمینه ی نورپردازی استیج کار می کنند، معمولا تکنسین های نورپردازی نامیده می شوند.
تجهیزات مورد استفاده برای نورپردازی استیج (به عنوان مثال، کابل کشی، دیمرها(کاهنده ها)، وسایل نورپردازی، کنترلگرها) برای دیگر برنامه های کاربردی نورپردازی، از جمله رویدادهای مهم شرکتها،اجرای کنسرت ها، نمایشگاههای تجاری، پخش برنامه های تلویزیون ، تولید فیلم، استودیو عکاسی، و انواع دیگری از رویدادهای زنده نیز مورد استفاده قرارمیگیرند . پرسنلی که ملزم به نصب، استفاده و کنترل تجهیزات بوده باید به این کاربردهای حوزه های مختلف “نورپردازی صحنه” نیزورود پیداکنند.
تاریخچه
اولین شکل شناخته شده از نورپردازی استیج در طول تئاترهای اولیه یونانی (و بعد از آن تئاتر رومی) بود. آنها تئاتر خود را درمواجهه ی شرق به غرب برپا می کردندبه طوری که در بعد از ظهر بتوانند نمایشنامه هارااجراکنندو از تابش نور طبیعی خورشید به بازیگران بهره مند شوند بجز کسانی که در ارکستر نشسته اند. نور طبیعی همچنان برای زمانی استفاده می شود که خانه های تئاتر با دهانه های دایره ای بزرگ در بالای مکان برگزاری تئاتر ساخته می شد. تئاترهای انگلیسی مدرن اولیه بی سقف بودند، واین امکان را فراهم میکردند که ازنور طبیعی برای نورپردازی استیج استفاده شود. ازوقتی تئاتر ها به داخل فضاهای بسته نقل مکان کرد، نور مصنوعی به یک ضرورت تبدیل شد و همگام با پیشرفته ترشدن تئاتر و فن آوری ها توسعه یافته تر شد. در تاریخ نامشخصی، نورشمع معرفی شد که تحولاتی برای عرصه ی نورپردازی درتئاتر در سراسر اروپا به ارمغان آورد.
در حالی که الیور کرامول حاکم بر بریتانیابود، تمام مراحل تولید صحنه در سال 1642 متوقف شد و هیچ پیشرفتی درتئاتر انگلیسی ایجاد نشد. در طول این تنگنادر تئاتر، تحولات بزرگی در تئاتر در سرزمینهای اصلی اروپا ایجاد شد. چارلز دوم، که بعدها تبدیل به پادشاه چارلز دوم شد شاهد سبک تئاتر ایتالیایی ها بود وهنگامی که به قدرت رسید آنها را به انگلستان بازگرداند. خانه های نمایش جدید در انگلستان ساخته شده و اندازه بزرگ شان، نورپردازی استادانه تری را میطلبید. پس از نوسازی تئاتر، مشخص شد که “منبع اصلی نور دربازسازی صحنه تئاتر چلچراغ است که ” به سمت جلو خانه و به خصوص برقسمت جلویی صحنه تئاتر متمرکزبود. تئاترهای انگلیسی در طول این زمان از شمع هایی برای نورپردازی استفاده میکردند که با فروبردن فیتیله در موم داغ بطورمکرر یک شمع استوانه ای را بوجودمی آوردند این شمع ها صرف نظرازآنچه روی صحنه اتفاق می افتد بارها و بارها بایدآراسته ومجددا روشن می شد تا یک شمع استوانه ای ساخته شود. زیرا گریس داغ برحضار و بازیگران می-چکاندند”. چلچراغ نیز جلوی دید برخی از کاربران رامی گرفت.

دو نوع مختلف از باز سازی صحنه های تئاتر در انگلستان وجود دارد. بازسازی صحنه های تئاتر وابسته به کسب و کار و تئاتر های عاشقانه.
تئاتر های وابسته به کسب و کار بیشتر تمایل داشتند بااستفاده ازابزاروسایل اقتصادی در نورپردازی صحنه ها محافظه کارانه عمل کنند و در نتیجه در درجه اول از چلچراغ های شمع سوز استفاده می کردند. تئاتر عاشقانه توان استفاده از نوآوری های اقلیمی را در تولیدات خود داشت. صحنه تئاتر هایی مثل باغ کاونت و تئاتر دروری لین توسط یک لوستر بزرگ مرکزی روشن می شدند. تعداد متغیری از چلچراغ های صحنه های کوچکتر و سکنس شمعی اطراف دیوار های تئاتر؛درواقع چلچراغ ها و اسکوتر ها هستند.
دو تئاتر عاشقانه اصلی که بین سالهای 1660 و 1665 ساخته شدند، صحنه تئاتر و تالار تئاتر بودند. به نظر میرسید چلچراغ ها و اسکوتر ها منابع اصلی نور آنجا باشند اما تحولات دیگری به ویژه در خصوص تالارها(سالن های تئاتر) صورت گرفت. سالن تئاتر شروع به استفاده از چراغ های جلوی صحنه نمایش کرد به ویژه در سالن های 1670 و بین سال های 1670 و 1689. آنها از شمع و یا چراغ استفاده می کردند. می توان گفت که در پایان قرن 17 صحنه های نمایش فرانسوی و انگلیسی نسبتا مشابه بودند. نوشته های چندانی در مورد نورپردازی های تئاتری در دست نیست، در انگلستان و در اواخر قرن 17 از مورخان اطلاعات کمی در مورد نور پردازی بدست آمده است.
مورخان بر این عقیده اند که در اواسط قرن 18 تغییرات چندانی رخ نداده است. در اوایل دهه 1800 نورپردازی های گازی بر استیج های انگلیسی می تابیدند که با تئاتر ها باغ کاونت و دروری لین شروع شد.
در سال 1820 دروری نوع جدیدی از چراغ های مصنوعی را استفاده کرد که درآن برای گرم کردن از از شعله گاز استفاده می کردند تا آهک یا(اکسید کلسیم) راحرارت دهد و به محض رسیدن به دمای خاص، آهک از گرمای زیاد شروع به سفید شدن می کرد. این نور می توانست توسط بازتابنده ها و لنز ها هدایت شود.اززمان شکل گیری ابن لامپهای آهکی بعنی قبل ازآنکه کاربردهایشان به تئاتر و عرصه نمایش راه پیدا کند کمی طول کشید و در حدود سال 1837 اتفاق افتاد در دهه 1860 به بعد مورد توجه عموم قرار گرفت وتا زمانی که لامپ های الکتریکی جایگزین آن ها شوند همچنان لامپ های آهکی ازمحبوبیت برخورداربودند.( خرید تجهیزات نورپردازی )
پیشرفت های نورپردازی در تئاتر های انگلیسی در طول این بازه زمانی راه را برای بسیاری از پیشرفت های نورپردازی در جهان تئاتر مدرن هموار کرد.
عملکرد نورپردازی: نورپردازی صحنه دارای عملکرد های چند گانه است.
قابلیت دید انتخابی: توانایی مشاهده هرآنچه که بروی استیج اتفاق می افتد. هر طراحی نورپردازی دارای عملکرد بی اثر خواهد بود اگر بیننده نتواند شخصیت ها را ببیند ، مگر اینکه قصه صریحی در پس آن باشد.
آشکار کردن(الهامات) تغییر ادراک اشکال روی صحنه به ویژه عناصر سه بعدی روی صحنه.
تمرکز: جلب کردن توجه حضار/مخاطبان به منطقه ای از استیج یا پرت کردن حواس شان از نقطه دیگری.
حالت(خلق وخو): تنظیم کردن تن صحنه و تابش نور قرمز که جلوه ی متفاوت تری از نو نسبت به نور بنفش کمرنگ است.
مکان و زمان روز: ایجاد و یا تغییر موقعیت زمانی و مکانی. نور های آبی را می توانید برای تداعی شب استفاده کنید و در حالی که نور های نارنجی و قرمز طلوع و غروب خورشید را تداعی می کنند. استفاده از فیلتر های مکانیکی (گوبو) برای نشان دادن صحنه ی آسمان،ماه و غیره بکار می رود.

طرح
عناصر پروجکشن صحنه: از نورپردازی برای صحنه سازی استفاده می شود.
نمایشنامه(اسکریپت): یک رویداد نورپردازی ممکن است عمل روی صحنه را به راه بیاندازد، به پیش ببرد یا متوقف کند.
ترکیب: از نورپردازی برای نشان دادن مناطق خاصی از استیج که طراح می خواهد تماشاگران ببینند استفاده می شود و برای رنگ دادن به یک تصویر هم می توان از آن ها استفاده کرد.
جلوه های نمایش های دی جی ها و یا دلقک ها با استفاده از چراغ های رنگی و لیزری:
در کنسرت های پاپ و راک یا نمایش های دی جی ها و دلقک ها می توان از جلوه های بصری استفاده کرد.
طراحی نورپردازی نوعی هنر است در نتیجه هیچ روش و سبک مشخص و خاصی را نمی توان سبک درست محض تلقی کرد. یک جنبش مدرن بر این عقیده است که طراحی نورپردازی به ایجاد محیطی که در آن عمل مورد نظر صورت گیرد کمک می کند در حالی که به حمایت از سبک نمایشنامه می پردازد.
“حالت” قابل بحث است در حالی که محیط ضروری است.

جلوه ها:درکنسرتهای پاپ و راک ویا نمایشهای دی جی ها از نورهای رنگی و لیزری می توان بعنوان جلوه های بصری استفاده کرد طراحی نورپردازی شکلی از هنرست و ازین رو نمی توان راه و روش خاصی را بعنوان راه درست آن مشخص کرد.حرکات مدرنی نیز وجود دارند که نشان می دهند طراحی نورپردازی به خلق محیط مد نظر کمک می نماید محیطی که درآن قرار است درحالیکه سبک قطعه حفظ می شود؛ حرکات و اتفاقات مورد نظررخ دهد.”حالت”جای بحث دارد اما محیط ضروریست .
کیفیت در نورپردازی
شدت درلومن، (یک لومن در هر متر مربع) لوکس و روشنایی شمع در فاصله یک فوتی اندازه گیری می شود.شدت درلومینر(یک وسیله در نورپردازی و یا فیکسچر است) به تعداد فاکتورهایی ازجمله قدرت لامپ، فاصله تا ناحیه مورد نظربرای روشنایی و یا لیزر افکنی و یا زاویه ی میدان فیکسچر ،رنگ و یا جسمی که باید نورپردازی شود و یا کنتراست نسبی به سایر نواحی مد نظر برای نورپردازی بستگی دارد.دمای رنگ در درجه کلوین اندازه گیری می شود. رنگ نور واضح با رنگ لامپ آن و رنگ هرنوع ژلی که در مسیر دید قرار دارد، سطح قدرت آن و رنگ جسمی که آن را روشن می سازد مشخص می شود.رنگ یک لامپ تنگستان نوعا با قرار دادن یک یا چند ژل(فیلترهایی) در مسیر دید آن کنترل می شود.در ساده ترین حالت،یک ژل مجزا در داخل مسیر دید آن قرار می گیرد تا نوری با همان رنگ تولید شود؛ بعنوان مثال از ژل آبیرنگ برای ایجاد رنگ آبی استفاده می-شود.رنگهای سفارشی با آمیختن رنگهای کاهشی CMYبا قرار دادن ترکیبات سیان مگنتا و فیلترهای زرد در مسیر دید فیکسچر لامپ بدست می آید. ممکن ست فیلترهای تعبیه شده چگالی/تراکم متغیری داشته باشند همراه با درصد انتقال متغیر مطابق با تراکم که بطور کاهشی رنگهارا در هم می آمیزد. این کارسبب بوجودآمدن رنگهای سفارشی می شود بگونه ای که شبیه جوهرچاپگر جت بوده و مقدار متغیری از سیان مگنتا و جوهر های زرد رنگ را با یکدیگر مخلوط می کند.گاهی تولید کنندگان فیلتر رنگ سبز و یا کهربایی اضافی در نظر میگیرندتا محدوده ی رنگهای سیستمهای مخلوط کننده ی رنگهای کاهشی را افزایش دهند.قدرت لامپ بررنگ لامپهای تنگستان هم تاثیر می گذارد. همانطور که قدرت لامپ کاهش می یابد رشته های لامپ تنگستان در حباب نیز در مقابسه با نور تقریبا سفیدی که نشانه ی قدرت کامل لامپ است، نوری با درصد رنگ نارنجی بیشتر تولید می کنند، این پدیده به رانش کهربا یا تغییر کهربامعروف است.بنابراین یک وسیله ی هزار واتی با 50درصد توان نور مایل به نارنجی بیشتری در مقابسه با یک لامپ 500واتی با قدرت و عملکرد کامل تولید می کند.فیکسچرهای ال ای دی ازطریق آمیختن رنگهای اضافی با رنگ آبی و سبز و قرمزو دربرخی موارد کهربایی؛ رنگ ال ای دی با شدت متفاوت تولید می کنند این نوع از ترکیب رنگها اغلب با لامپهای سیکلوراما یا نورهای مرزی استفاده می شود.
جهت
جهت به شکل، کیفیت و یکنواختی بازدهی لامپ اشاره دارد. الگوی نوری که یک وسیله تولید می کند بطور گسترده ای با سه عامل تعیین می شود؛ اولین فاکتور ویژگی های لامپ بازتابنده، تجمع عدسی هاست. موقعیت های متفاوت نصب لامپ (محوری،پایه پایین و پایه بالا)، اشکال و اندازه های مختلف بازتابنده ها و ماهیت عدسی های مورد استفاده همگی بر الگوی نور تاثیرگذارند.دومین عامل ویژگیهای تاثیرگذاری نحوه ی متمرکزشدن لامپ بر الگوی آن می باشد. در نور افکن(پروژکتور) بازتابنده بیضوی(ERS) یانور افکن نمایه/نیمرخ دوپرتو نور ناشی ازلامپ وجود دارد. وقتی مخروط هردو در فاصله ی پرتابی(فاصله تااستیج)با یکدیگر تداخل پیدا کنند (لامپ لبه های تیز و سخت مشخص دارد) وقتی دو مخروط درآن فاصله بایکدیگر تداخل پیدا نکنند بسته به نوع پرتو(مستقیم یابازتابی)که خارج ازسایرین قرار دارد، لبه ها ملایم و کرکی هستند و این الگو ممکن است باریک و ملایم یا پهن وملایم باشد. درآخرممکن است برای ای آر اس ها و وسایل مشابه ازیک الگوی گوبو یا تجزیه استفاده شود. این مورد نوعا”یک صفحه ی باریک فلزیست که یک شکل داخل آن برش زده شده است و داخل وسیله ای نزدیک حفره ی باریک آن تعبیه می شود. گوبو ها و یا قالبها در اشکال متعدد موجود هستند اما اغلب برگ ها، امواج،ستاره ها و یامواردی ازین قبیل را شامل می شوند.
کانون تمرکز-موقعیت-آویختن
کانون/تمرکزاصطلاحیست که معمولا برای توصیف مکانی بکار می رود که (لامپ)به آن هدایت می-شود. در کانون نهایی کانون، پرتو باید همسطح سربازیگر قرار بگیرد وقتی درمرکز منطقه ی کانونی ایستاده ست جاییکه وسیله ی مورد نظرقرار داده شده است.
موقعیت به مکان وسیله درسیستم پرواز تئاتر و یا لوله های دائمی درجلوی خانه تئاتر اشاره دارد.
آویختن به عمل قرار دادن وسیله در مکان تعیین شده اطلاق می شود.علاوه براینها وسایل خاص مدرنی بطور خودکار راه اندازی شده اند که به حرکات موتوری هربدنه ی فیکسچر و یا حرکات آینه ی موجود در جلوی عدسی از دورترین نقطه خارجی آن اشاره دارد.
این فیکسچر ها ونقطه های سنتی تر دنباله ی آن به خصوصیات نسبی نور، حرکت و جهت می افزایند. فیکسچرهای اتوماتیک در دسته ی اسکنر/آینه های متحرک و یا هد های گردان قرار می گیرند.اسکنر ها بدنه ای دارند که لامپ،صفحات مدار،مبدل وجلوه هایی همچون (رنگ، گوبو،ورنگین کمان )درخود دارد.یک آینه بکمک موتورهای کج کننده وجورکننده؛ متصل و کج شده و سبب حرکت پرتوهای نور می شود.فیکسچرهای هد گردان دارای جلوه هایی هستند و داخل این هد، یک لامپ درکنار مبدل و سایر وسایل الکتریکی در مبنا و یا بالاست های خارجی قرار دارد، که هر دو مزایا یا معایبی دارند اسکنرها نوعا سریعتر و کم هزینه تر از هد های گردان هستند اما محدوده ی کمتری از حرکات دارند.
فیکسچر
هدهای گردان دارای محدوده ی گسترده تری از حرکات ونیز حرکات داخلی طبیعی تر هستند اما ویژگیهای بالاهمیشه ثابت نیستند واغلب تفاوتهایی دراین ویژگیها وجود دارد که درجهت دستیابی به اهداف نورپردازی مورد استفاده قرار می گیرند. شاید استلی مک کندلز اولین کسی بود که کیفیتهای قابل کنترل نور های مورد استفاده در تئاتر راتعریف کرد.در روشی درخصوص نورپردازی صحنه ،مک کندلز درمورد رنگ،توزیع،شدت و حرکت بعنوان کیفیتهایی صحبت می کند که می توانند تحت کنترل طراح قرار بگیرند تا به نمای احساسی بصری و تمیک مطلوب برای صحنه دست پیداکنیم.روش مک کندلز که در کتابش بیان شده امروزه بطور گسترده ای مورد استفاده قرار گرفته است. این روش نورپردازی یک شیئ برروی صحنه ازسه زاویه –دور نور-45درجه به راست وچپ ویکبار در 90درجه- عمود بر جلوی جسم راشامل می شود. فرمول جایگزین توسط جودی بریگز ارائه شد، که آنها را متغیر نورمی نامد: زاویه، رنگ، شدت، فاصله، بافت، کیفیت لبه، اندازه و شکل.


متخصصان نورپردازی
طراح نور (LD)یک طراح نورپردازیست که با انواع مختلفی از ابزارهای نورپردازی و طرز استفاده از آنها آشنا است. با مشورت با کارگردان، DSM (معاون مدیر صحنه) و طراح منظره های خوشایندو زیبا، و پس از مشاهده تمرینات، LD یک برنامه برای ابزار و ادوات ونیز یک طرح نور ایجاد کرده و همچنین به DSM اطلاع رسانی می کند که هر نشانهLX (نورپردازی) درکجاطراحی شده است تادرمتن نمایشنامه لحاظ شود، DSM دردفتررسم خود آن رایادداشت می کند. این برنامه در واقع فهرستی ازتمام ابزارهای نورپردازی ازجمله ژل رنگی،گوبو،چرخهای/قرقره های رنگی،barndoor،وسایر متعلقات مربوطه ی مورد نیاز است. نقشه/طرح نور نوعا” یک طرح تئاتری /نمایشی است که عملکرد درآن رخ می دهد.این مورد نوعا” تمرکز و نقطه کانونی تقریبی نورپردازی وجهت هارا مشخص می کند.یعنی شماره مرجع،متعلقات و شماره کانال سیستم دیمر ویا کنسول کنترل نورپردازی. یک طراح نورپردازی باید کلیه لوازم مورد نیاز را که توسط کارگردان و یا طراح ارشد مشخص می شود، فراهم کند. تجربه ی کاری/عملی برای شناختن نوع استفاده ی موثرازوسایل نورپردازی مختلف و رنگها در خلق یک طرح الزامیست. بسیاری ازطراحان شغل و حرفه ی خود را بعنوان تکنیسین نورپردازی آغاز می کنند.اغلب اوقات این امر با دوره های آموزشی در کالجهای حرفه ای ویا دانشگاه دنبال می شود که درسهای حوزه ی نمایش راارائه م یدهند.اشتغال به شغل های بسیاری درسالن ها وتولیدات گسترده ترمستلزم داشتن مدرک فنی و یا دانشگاهی درزمینه ی نورپردازی تئاتر/نمایشی و یا حداقل مدرک لیسانس هستند.
تجهیزات نورپردازی
چهارمنبع مورد استفاده در موزه یcorpsایالات متحده
در زمینه ی طراحی نورپردازی وسیله ی نورپردازی (که فانوس یا لومینر نیز نامیده می شود)، وسیله ایست که بعنوان بخشی از جلوه های نورپردازیست که طراح نورپرداز به منسه ی ظهور می رساند ونورپردازی کنترل شده تولید می کند.اصطلاح ابزار نورپردازی به نور ترجیح داده می شود تا ازایجاد ابهام و پیچیدگی بین نورو منابع نور جلوگیری بعمل آید.ابزارهای متعددی وجوددارند که مکررا” در تئاتر مورد استفاده قرار می گیرند. هرچند که ازچند نظربایکدیگرتفاوت دارند اما همگی دارای 4مولفه ی اصلی به یک شکل و یاسایر اشکال هستند.
جعبه / خانه(box/housing) –یک محفظه ی پلاستیکی یا فلزی برای نصب کل ابزارها در محل وجلوگیری از افتادن لامپ و یا پرتو دهی درجهات نامطلوب ست .
منبع نور(لامپ)
عدسی ویا مدخل- شکافی درمحل قرارگیری یعنی جایی که لامپ قرار است نصب شود.
بازتابنده-اطراف و یاپشت منبع نور قرارمی گیرد بطوری که نور بیشتری به لنزیا مدخل هدایت شود.
ویژگی های مازاد بسته به نوع دقیق فیکسچر متغیر خواهد بود.
اکثر حباب های لامپهای نمایشی/ تئاتری هالوژنی تنگستان( و یا هالوژنی کوارتز) هستند که پیشرفتی در طراحی رشته ی اصلی محسوب می شوند وازگاز هالوژن بجای گاز بی اثراستفاده می کنند تا عمر لامپ وبازدهی آن بیشترشود.اگرچه مکررا”از لامپهای فلورسنت استفاده می شود اما از آنها بعنوان چراغ کار استفاده نمی کنند، زیرا هرچند که بسیار کارآمد ترند اما استفاده ازآنها با نور کم بدون استفاده از بالاست دیمر مخصوص گران تمام می شود وتنها ازمدلهای گران قیمت برای نوردهی بسیار کم استفاده می شود.این لامپها از نقطه ی مجزا ویا نقاط مورد نظری که کانون نورند، نور تولید نمی کنند و معمولا دوره ی آماده سازی دارند که در طول آن هیچ نوری ندارند ویا بسیارنوبتی عمل می کنند.هرچند از نورهای فلورسنت بیشتر و بیشتربرای جلوه های ویژه نورپردازی درهنرهای نمایشی استفاده می-شود. باوجوداینکه لامپهای تخلیه پر شدت یا لامپهای(HID)درحال حاضربسیار رایج هستند به بازده نور بسیارروشنتر نیاز ست مانند follow spotsبزرگ ،hydrargyrum medium-arc iodide (HMI) وفیکسچرهای مدرن اتوماتیک. وقتی به کاهنده نیاز باشد این عمل به کمک دوز دهنده های مکانیکی یاشاتر انجام می شود زیرا این نوع ازلامپها نیزنمی توانند ازنظرالکتریکی کم نورشوند. درطول 6سال گذشته ، انواع گوناگونی ازلومینرهایی با مبنای ال ای دی به بازار عرضه شدند وبرخی ازین فیکسچرها بسیار معروف شده و محبوبیت پیداکرده اند،درحالیکه مابقی آنها نمی توانند مطابق باخروجی و بازده منابع تخلیه و یا رشته ای باشند که برای طراحان نورپردازارجحیت دارد. فیکسچرهای ال ای دی تاثیر مثبتی بربازار نورپردازی دارند و وقتی با مصرف انرژی منابع تخلیه، هالوژنی رشته ای کنونی مقایسه می شوندبرشهرت و محبوبتشان افزوده می شود.بخش اعظم ابزارها و وسایل نورپردازی در یک یوغ uشکل محافظت می شوند یا معلقند ویا در بین بازوی سرمحورقراردارند که به دیواره های ابزارثابت شده و معمولا نزدیک مرکز جاذبه آنست. درپایان یک گیره (که به گیره-قلاب شکل یا گیره ی سی شکل و گیره ی –لوله ای منتسب بهbattens معروف است)- به طور معمول به آن ثابت می شود این کار درتنظیمات سی بهمراه یک پیچ انجام می شود تا وسیله ی مورد نظررا برروی لوله یا batten قفل کند، که بطورمعمول آویزان است.وقتی اطمینان حاصل شد فیکسچررا می توان با استفاده ازدسته های تنظیم فشاربرروی یوغ و گیره متصل کرد، از آچارقابل تنظیم C-، چرخ ضامن دار (US) یا آچار (UK) اغلب برای کمک به تکنسین در تنظیم فیکسچر استفاده می شود. در اکثر سالن هاو محل های برگزاری مراسم ها با اتصال یک زنجیریا کابل امنیتی به فیکسچر(که یک سیم فلزی و یا زنجیر است)امنیت خدمه وکارکنان را تامین می کنند. درصورتی که گیره ی فیکسچر کارنکند قبل ازآنکه باشخص برخورد کند، کابل جلوی افتادن فیکسچررا می گیرد.برخی از فیکسچرهای بزرگتر ممکن است بالغ بر100 lb (45 kg) وزن داشته و در ارتفاع بسارزیادی ازبالای سرکارکنان آویزان باشند.دربرخی ازسالن ها رهنمودهای بسیار جدی درخصوص استفاده ازکابل امنیتی مقرر می کنند. کل لوازم نورپردازی خودلامپ ها یعنی ساختار فیزیکی حمایت کننده ی آنها، کابل کشی، سیستمهای کنترل، دیمرها، منابع تامین نیرو وصفحات نوری(کنسول نورپردازی)را دربرمی گیرد.
آویختن لامپهاو یا آویختن اسباب و لوازم مورد نیازبرای آویختن لامپها به دگل آرایی یا ریجینگ معروف است.
انواع فیکسچرهای نورپردازی:
کل چراغها آزادانه تحت عنوان پروژکتوریااسپات لایت طبقه بندی می شوند.تشخیص آن به میزان قابلیت فرد در کنترل شکل، کیفیت و نور ایجاد شده توسط دستگاه مربوط می باشد( اسپات لایت ها اکثر اوقات قابل کنترلند وپروژکتورها کاملا غیر قابل کنترل می باشند).
ابزارهاییکه جایی در وسط این طیف قرار می گیرند را می توان بسته به نوع ابزار و نحوه ی استفاده ازآن تحت عنوان اسپات یافلاد(پروژکتور) طبقه بندی کرد.در کل اسپات لایتها عدسی هایی دارند، درحالی که پروژکتورها فاقد عدسی هستند؛ هرچند که همیشه هم اینطور نیست. درگروه پروژکتور ها یا اسپات لایتها گونه های خاصتری ازفیکسچرها هستند. این نامگذاری ها بسته به مکان و صنعت هر مکان در سراسر جهان تغییر می کند.
نمایه/نیمرخ/پروفیل
این فیکسچرها لنزهای ترکیبی ایجاد می کنند و به طراح امکان می دهند در مسیردید تصاویری که پس از آن ایجاد میشوند؛ مانع ایجاد کند. این مانع می تواند گوبو یا شاترباشد. پروفیل یک اسپات لایت است اما امکان دقیق متمرکزشدن را فراهم می آورد. این اصطلاح در اروپا بعنوان profile spots در ایالات متحده و کانادا به عنوان “ERS،بیضوی و یافقط بنام لکو بکار می رود(برگرفته از LekoLiteکه توسط جوزف لوی و ادوارد کوک که بنیان گذاران نورپردازی قرن در 1933بودند خلق کرده اند).
فرنل: نوعی ازچراغهای پروژکتور یا واش است و علت نامگذاری آن وجود عدسی های فرنل است که بعتوان آخرین وسیله ی دیداری دراین زنجیره نمایان می شود.بطور سنتی نورپردازی صحنه های تئاتر ونورپردازی ازنوع جنریک هستند اینها نورهایی هستند که متمرکز و دارای ژل بوده و در نتیجه به راحتی تار می شوند تا افکت/جلوه ای که مد نظر طراح است را خلق کنند. درسالهای اخیر و ظهور لامپهای متحرک و یا اتوماتیک تاثیرقابل توجهی بر تئاتر و نورپردازی صحنه داشته است.

نورپردازی صحنه
چراغ متحرک معمولی امکان کنترل موقعیت، رنگ، شکل، و فلش انداختن پرتو نور ایجاد شده را به طراح می دهد. این امرمی تواند درایجاد جلوه های هیجان انگیز برای سرگرمی و یااستیج های کلوب ها کاربرد داشته باشد.از چراغهای متحرک نیز اغلب به جای تعداد زیادی از چراغ های”نوعی” استفاده می شود. به این دلیل که یک چراغ متحرک می تواند کار چند چراغ نوعی راانجام دهد.
در انگلستان نامگذاری آنها کمی متفاوت از شمال امریکا است. این مقاله عمدتا با استفاده از اصطلاحات آمریکای شمالی نوشته شده است. هر چند درچند موردازکنوانسیون نامگذاری سابق آن استفاده شده که برای دسته بندی فانوس ها بر اساس نوع لنز شان طبیعی ست، به طوری که آنچه بعنوان چراغ نقطه ای شناخته می شود در ایالات متحده به عنوان پروفیل یا فرنلPC / (((Pebble/Plano/Prism Convex)شناخته می شود )در انگلستان به شدت بر یک منطقه خاص صحنه متمرکزاست(یا با جابجایی لنز، یا با استفاده از barndoorها). در انگلستان ازاسپات لایتها اغلب بعنوان فالو اسپات لایت استفاده می شود، و یا به هر فانوسی که به طور کلی شدیدا به یک منطقه کوچک متمرکز باشد” اشاره دارد. تعاریف زیر از نقطه نظر آمریکای شمالی و قواعد/کنوانسیون نامگذاری بریتانیا ست که در بسیاری از کشورهای جهان استفاده می شوند،در واقع اکثر تئاترهای آمریکای شمالی نیزازاصطلاخات رایج در UK استفاده می کنند به جز زمانی که صحبت از مفاهیم کلی ترباشد (استفاده ازاسپات لایت برای تمرکز بر قسمت معین ویاغرق نور کردن این ناحیه).
در استرالیا و بسیاری از جاهای دیگر، لامپ داخل فیکسچر نمایشی/ تئاتری حباب نامیده می شود. در انگلیسی آمریکای شمالی، حباب اشاره به برآمدگی دارد که هنگامی که بدن هر فرد (و یا دیگر ماده چرب دیگر)بالامپ تماس برقرارکند رخ می دهد. حرارت/گرما سبب می شودبخشی از لامپ که نفت/روغن در خوددارد منبسط شده و حباب ایجاد شود، و باعث منفجر شدن لامپ شود. به همین دلیل است هرگز نباید به طور مستقیم بخش های شیشه ای یک لامپ را لمس کرد. تمیز کردن با الکل روغن آن را ازبین می برد.
کنترل نورپردازی
بهتراست ابزارها و وسایل مدیریت نورپردازی را به عنوان چیزی توصیف کرد که کیفیت نور راتغییرمی دهند. از لحاظ تاریخی این عمل با استفاده از کنترل شدت انجام می شود. پیشرفت فن آوری کنترل شدت رانسبتا ساده کرده است- دیمرهای حالت جامد توسط یک یا چند کنترلگرمیزان روشنایی کنترل می شوند. کنترل گرها عموما کنسولهای نورپردازی هستند که برای کنترل پیچیده ی تعداد بسیار زیادی از دیمر هایا لامپها،طراحی شده اند اما ممکن است دستگاه های ساده تری باشند که سکانس های ذخیره شده حالتهای نورپردازی را با کمترین رابط های کاربر بازپخش کنند . به کنسول نیز به عنوان میز نورپردازی یاصفحات نور پردازی اشاره شده است.
برای نصب یا نمایش های بزرگتر ، گاهی اوقات کنسول های متعدد با هم استفاده می شوند و در برخی موارد کنترلگرهای روشنایی باهم ترکیب می شوند و یا با کنترلگر صداهماهنگ می شوند، تا با استفاده از شاخه خاصی از تکنولوژیMIDI به نام MSC)I ) (“میدی” ؛ کنترل را نشان می دهد ) صحنه سازی خودکار،نمایش آتش بازی و جلوه های دیگر را برای اتوماسیون کل نمایشها ارائه دهند. کنترل نمایشهارا مشاهده کنید.

کنترلگر روشنایی با استفاده از کابل های کنترل و یا لینک های بی سیم (به عنوان مثال DMX512) و یا شبکه، به دیمر (یا به طور مستقیم به لامپ خودکار ) متصل می شود. این امر این امکان را فراهم می آورد که دیمرهایی که بزرگ، گرم و گاهی اوقات پر سر و صداهستند، به دور از صحنه و مخاطب قرار داده شوند و اجازه می دهد لامپ خودکار در هر جایی که لازم ست قرار داده شود. علاوه بر DMX512، اتصالات کنترل جدیدتر ازجمله RDM (مدیریت دستگاه از راه دور) ست که قابلیت بازخورد وضعیت ومدیریت را به دستگاه هااضافه می کند یعنی دستگاههایی که در حالت حفظ سازگاری با DMX512 ازآنها استفاده می شود و برای معماری شبکه های کنترل (ACN) که یک پروتکل شبکه سازی کنترلگرهای متعدد وکاملا برجسته است، امکان بازخوردموقعیت، حالت یاوضعیتهای بروزخطا را از واحدها فراهم می آورد، در حالی که امکان کنترل بسیار دقیق تر آنهارانیزفراهم می سازد.
کاهنده
دیمردستگاهیست که برای تغییر دادن ولتاژمتوسط اعمال شده به لامپ ابزار استفاده می شود. روشنایی یک لامپ متناسب با جریان الکتریکی آن ست، که به نوبه خود متناسب با ولتاژ اعمال شده به لامپ است. هنگامی که ولتاژ اعمال شده کاهش می یابد، جریان الکتریکی یک لامپ نیز کاهش خواهد یافت، در نتیجه نور خروجی از لامپ (نور آن)کاهش می یابد. در مقابل، یک ولتاژ بالاتر سبب جریان بالاتردرلامپ شده و افزایش نور خروجی (روشن تر)راسبب خواهد شد. دیمرها غالبا در محوطه ای بزرگ به نام قفسه و یا قفسه دیمر قرار داده می شوند که برق سه فاز قابل توجهی دارد. آنها اغلب ماژول های قابل جابجایی هستندکه از 20 آمپر، 2.4 کیلووات تا واحدهای 100 آمپری متغیر می باشند. در بسیاری از موارد، یک دیمر را می توان با یک ماژول قدرت ثابت (CPM)، که معمولا یک شکن 20- یا 50 آمپریست در یک پوشش ماژول کاهنده جایگزین کرد. برای تامین ولتاژ خط به دستگاه های غیر کاهنده الکتریکی مانند دستگاه تولید دود، وکشنده ی زنجیره ای، و موتورهای نمایشی/مجسم کننده از CPMS استفاده می شود که نیاز به ولتاژ ثابت دارند. هنگامی که قدرت یک دستگاه توسط CPM تامین شودوقتی CPM مستقل از سطح کنسول نورپردازی روشن باشد بطور کامل انرژی ونیرویش تامین است، به منظور تامین قدرت دستگاه های غیر کاهنده که نیاز به ولتاژ خط خاص دارند (به عنوان مثال، در ایالات متحده، 110 ولت، 60 هرتز قدرت) (به جای دیمر) باید ازCPMS استفاده شودتا از واردآمدن آسیب به چنین دستگاهی جلوگیری شود. دیمرها به ندرت برای کنترل دستگاه های غیر کاهنده مورد استفاده قرارمی گیرندچرا که حتی اگر کانال دیمر ازین نظرکه همیشه دراوج قدرت عمل می کند مورد اعتمادباشد، احتمال دارد وقتی که ارتباطات با راه اندازی و خاموش کردن سطح کنترل روشنایی، تداخل سر و صدا، و یاقطع شدن یا شکسته شدن DMX مختل می شود، کنترل کردن آن ممکن نباشد. چنین از دست دادن کنترلی ممکن است باعث شود یک دیمر جریان مدار را کاهش داده و در نتیجه به طور بالقوه به دستگاه های غیر کاهنده آن آسیب برساند. دستگاه هایی مانند هد های متحرک نیز نیاز به قدرت مستقل دارند، زیرانمی توانند دربالای سایر کانالهای موردنیازدیگر و در کانالی که تا حدی جریان آن کاهش یافته عمل کنند، و تمام داده هایی که برای ارائه ی ویژگی هایشان به آن نیاز دارندرا به آنها انتقال دهند. به منظور تسهیل کنترل فانوس های هدهای متحرک، به جای اختصاص کانال به فانوس بطوردستی، بسیاری از میزها نیز فیکسچر لامپ راارائه می دهند، یعنی جایی که در آن می توان فانوسی به عنوان فیکسچر اختصاص داد، وبااینکار میز امکان سازماندهی داده هایی که به فانوس منتقل می شوند رادر مقیاس بسیار ساده تر برای اپراتور فراهم می آورد. ممکن است فیکسچرها دستگاه تولید دود، دستگاه برف شادی، دستگاه تولید مه و غیره راترکیب کنند، این کار امکان ارائه ی بسیاری از جلوه های ویژه را از یک میز واحد فراهم می آورد. . به طور فزاینده، ابزارهای نورپردازی مدرن در دسترس هستند که امکان کنترل از راه دور جلوه های دیگر بجز شدت نور از جمله جهت، رنگ، شکل پرتو، تصویر طراحی شده و زاویه پرتو رافراهم می آورند، توانایی به حرکت درآمدن ابزاربا سرعتی بیشترازقبل و بی سر و صدا یک هدف صنعتی است.چند چراغ خودکار در کاهنده و غیره تعبیه شده که به طور مستقیم به کابل های کنترل و یا شبکه متصل بوده و مستقل از دیمرهای خارجی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.