صفحه اصلی / ویدئو وال / نمایشگرهای دی ال پی

نمایشگرهای دی ال پی

Digital Light Processing

نمایشگرهای دی ال پی

نمایشگرهای دی ال پی (DLP) Digital Light Processing بر اساس تکنولوزی ای که توسط شرکت Texas instruments در سال 1987 اختراع شد ، ساخته شده است . این تکنولوژی پردازش دیجیتال تصویر DLP نام دارد .

این تکنولوژی بر اساس یک چیپ نیمه رسانای نوری به نام Digital Micromirror Device) DMD ) استوار است).

یکرو آینه ی دیجیتال ) . این تکنولوژی بزرگی است که در خیلی جاها کاربرد دارد . در تمام چیپ های نمایشگر که تصاویر فوق العاده ای در تلویزیون دیجیتال بزرگ و ویدئو پروژکتورهای تجاری ، خانگی ، حرفه ای و آنهایی که در دادگاه ها استفاده می شوند و در سینماهای دیجیتال استفاده می گردند.

این چیپ بیش از یک میلیون آینه دارد که موجب پردازش نور می شوند .

یک سیستم DLP یک چیپ ، از یک لامپ نور افکن برای عبور دادن نور سفید از چرخه رنگ استفاده می کند تا این چرخه نورهای آبی ـ سبز ـ قرمز را به چیپ DMD آن هم به طور مداوم بفرستند و یک تصویر بر روی نمایشگر ایجاد کند . فقط یک چیپ DMD برای پردازش رنگهای اصلی RGB استفاده می شود . سیستم های DLP سه چیپ از یک لامپ نور افکن برای فرستادن نور سفید از میان یک منشور استفاده می کنند .

این منشور پرتوهای مجرای نور آبی ، سبز و قرمز را تولید می کند . (هر پرتو به چیپ DMD مربوط به خود می رود). رای هر کدام از رنگهای آبی ، سبز ، قرمز یک چیپ وجود دارد ) . پس از رسیدن پرتو به چیپ مربوط به خودش، تصویر برای نمایش بر روی نمایشگر پردازش می شود مدل های یک چیپ تصاویری با 16 میلیون رنگ تولید می کنند . مدل 3 چیپ می توانند تصاویری با بیش از 35 تریلیون رنگ تولید کنند . نتیجه نهایت وضوح است : تصویری که وضوح آن ، درخشندگی آن و رنگ آن باید باورتان شود .
وقتی که یک چیپ DLP به یک سیگنال گرافیکی یا ویدئوئی دیجیتال هماهنگ می شود ، یک منبع نوری ، لنز نوری و آینه های آن می توانند یک تصویر تمام دیجیتال را بر رو نمایشگر یا روی هر سطح دیگر بفرستد . این چیپ DLP و قطعات پیشرفته الکترونیکی که با آن هماهنگ هستند و آن را یاری می کنند ، همه با هم تکنولوژی پردازش تصویر ، دیجیتال نامیده می شوند . (DLP Technology)

مزایای یک DLP یک چیپ :
کدهای تصویری که به نیمه رسانا وارد می شوند موجب می شود که هر آینه در هر ثانیه ده ها هزار بار خاموش روشن شوند .

وقتی که یک آینه بیشتر از زمان خاموش بودن ، روشن باشد ، پیکسلی با نور خاکستری تولید می کند . از این طریق ، آینه های یک سیستم نورپردازی DLP می توانند 1024 رنگ زیر مجموعه ی خاکستری را تولید کنند تا با معکوس کردن سیگنال ویدئویی یا گرافیکی ورودی به چیپ DLP تصویر سیاه و سفید با کیفیت بالایی تولید شود . نور سفیدی که توسط یک نور افکن در سیستم DLP تولید می شود از میان چرخه ی رنگ عبور می کند تا به سطح چیپ DLP برسد . چرخه ی رنگ نور سفید را به نورهای سبز ، قرمز و آبی فیلتر می کند که از این رنگها ، چیپ DLP توانایی ساخت 16/7 میلیون رنگ را دارد و سیستم سه چیپ که در سیستم نور پردازی DLP سینماهای جدید هست ، توانایی تولید 35 تریلیون رنگ را دارد . حالت های خاموش و روشن بودن هر میکرو آینه به وسیله ی این چیپ ها هماهنگ می شود . مثلاً یک میکرو آینه که مسئول تولید رنگ ارغوانی است ، فقط رنگهای آبی و قرمز را به سطح تصویر می رساند .

پس از آن چشمان ما این نورهایی که دائم در حال تولید هستند را با هم ترکیب می کند و تصویر حاصله را به مغز می فرستد و ما هم لذت یک تصویر با کیفیت دیجیتال را تجربه می کنیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.