در ۲۰ آوریل سال ۱۸۵۱ توروکوزو یاماها در ایالت کایی ژاپن متولد شد. او تا سال ۱۸۸۷ به ساخت ساعت مشغول بود و در آن سال با ساختن اولین ارگ بادی قابل حمل، شرکت خود را با نام «نیپون گاکی» در شیزوکا تاسیس کرد که آن را دو سال بعد به ثبت رساند و به تولید وسایل موسیقی پرداخت. این ریشه موسیقیایی در لوگوی شرکت نیز به وضوح نمایان بود.

لوگوی کمپانی یک دیاپازون را نشان می داد که حالتی سه شاخه داشت و نشان اتحاد و اهمیت سه اصل تکنولوژی، تولید و فروش بود. این لوگو یادآور موزون بودن و شادابی موسیقی و همچنین بیان کننده ۳ جزء اصلی موسیقی؛ یعنی ملودی، هارمونی و ریتم نیز بود.

بعد از جنگ جهانی دوم، رییس کمپانی تجهیزات و ماشین آلات باقیمانده از تولیدات زمان جنگ را در صنایع تکنولوژی متالورژی و تولید موتورسیکلت به کار گرفت. در همان سال اول، ۱۲۵ موتورسیکلت «آکا آکاتومبو» تولید شد که به افتخار موسس آن نامگذاری شده بود. این موتورسیکلت تک سیلندر و دوزمانه، از یک موتور آلمانی الهام گرفته شده بود که بعدها کمپانی انگلیسی BSA از روی آن ساخت بانتوم و هارلی دیویدسون را آغاز کرد. در سال ۱۹۵۹ موفقیت یاماها در فروش موتورسیکلت خود، منجر به تاسیس شرکت موتوری یاماها شد.

یاماها به دلیل تولید وسایل مختلف موسیقی از جمله انواع پیانو، گیتار، ویولن، ویولن سل، طبل ساکسیفون و آلات دیگر برنجی و چوبی، به بزرگ ترین تولید کننده ابزار موسیقی جهان تبدیل شده بود و همچنان به دنبال بازارهای مختلف دیگر مانند لوازم ورزشی، کامپیوتری و خانگی برای ارائه محصولات جدید خود بود.

در اکتبر ۱۹۸۷، در جشن صدمین سال تاسیس شرکت، نام کمپانی رسما به یاماها تغییر یافت. دو سال بعد یاماها اولین دستگاه ضبط CD جهان را تولید کرد و ضمن خرید شرکت Sequential Circuits پنجاه ویک درصد سهام رقیب خود؛ یعنی کورگ را نیز از آن خود کرد.

در سال ۲۰۰۲ یاماها تولید لوازم تیراندازی خود را متوقف کرد. این مجموعه یکی از موفق ترین مجموعه های یاماها بود که از سال ۱۹۵۹ آغاز شده بود و شش قهرمان در پنج المپیک جهانی با این تیر و کمان ها به قهرمانی رسیده بودند. دو سال بعد یاماها شرکت آلمانی نرم افزارهای صوتی «استینبرگ» را از پیناکل خریداری کرد.

در ژوئیه سال ۲۰۰۷ یاماها شرکت کمبل را که تولیدات آنها را به انگلستان وارد می کرد، خریداری و آن را به یکی از شعبه های خود در اروپا تبدیل کرد.

در دسامبر ۲۰۰۷ نیز یاماها ضمن عقد قرارداد با یک بانک اتریشی، تمام سهام شرکت «بوسندورفر» را خرید و به تولیدات این شرکت با نام خود ادامه داد.

دلیل اینکه یاماها اغلب از سوی کارشناسان نام های تجاری دیده نشده یا مورد بی اعتنایی قرار گرفته این است که موفقیت آن تقریبا بر خلاف تمام نظریه های اثبات شده در مورد ساختن نام های تجاری است.

قرار این است که برندینگ به معنای تمرکز باشد، متمرکز شدن روی یک گونه محصول؛ اولین بودن در یک رسته جدید و حاکمیت بر آن رسته. اگر می خواهید نام تجاری خود را گسترش دهید، باید یک نوع یا گونه جانبی از کالای اصلی خود تهیه کنید یا یک کالای مکمل کالای اصلی معرفی کنید یا اینکه نام تجاری خود را فشرده و متمرکز سازید.

اگر یک شرکت واقعا نتواند از گسترش به سوی ارائه رسته های نامربوط به رسته اصلی خودداری کند، معمولا به آن یک نام تجاری جدید می دهد. با این وجود یاماها از هیچ کدام از این قواعد پیروی نمی کند. در کنار موتورسیکلت و لوازم موسیقی، همچنین کالاهای صوتی و تصویری، نیمه رساناها، کالاهای کامپیوتری، وسائل ورزشی، وسائل گلف، مبلمان، موتور کشتی و قایق، لوازم منزل، روبات های صنعتی، فلزات تخصصی، ابزار ماشین آلات و خودروهای برف روب هم تولید می کند که به همه آنها هم نام تجاری یاماها داده است.

موفقیت یاماها، گواهی بر کیفیت و کارکرد کالاهایش است و این موفقیت فقط از طریق تبلیغات و گوش کردن به توصیه های مشاورین نام های تجاری، حاصل نشده است و همین کارکرد و کیفیت است که توانسته به گوناگون ترین کالاها هم وحدت ببخشد.

به عبارت دیگر در شرایطی که بسیاری از نام های تجاری به جای صرف هزینه بیشتر برای ارتقای کیفیت تولید، آن را خرج بازاریابی می کنند، یاماها ثابت کرده که کالاهای با کیفیت بالا و با کارآیی خوب، مشتریان را جلب می کنند، نه کمپین های تبلیغاتی پر زرق و برق.

اکنون یاماها بزرگ ترین سازنده لوازم موسیقی در دنیاست. موتورسیکلت یاماها نیز پس از هوندا در مقام دوم قرار دارد. بیش از ۲۶ هزار نفر در شعبه های مختلف این کمپانی مشغول به کار هستند . شرکت یاماها همچنین در سراسر دنیا مدارس موسیقی دایر کرده است و کماکان به دنبال کمک به گسترش این هنر در سطح دنیا است.